Történettudományi Intézet
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Történettudományi Intézet by Author "Frazer-Imregh Mónika"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessEgy varázskönyv reneszánsz kori recepciója. A Picatrix olvasói (II): Francesco Cattani da Diacceto, Ludovico Lazzarelli, Johannes Trithemius, Cornelius Agrippa, Paracelsus, Giordano Bruno és Tommaso Campanella(SZTE Antikvitás és Reneszánsz: Források és Recepció Kutatóközpont, 2022) Frazer-Imregh MónikaA tanulmány első része az Antikvitás & Reneszánsz kilencedik számában jelent meg, és Marsilio Ficino valamint Giovanni Pico della Mirandola műveiben vizsgálta a Picatrix olvasatát. A második részében előbb Francesco Cattani da Diaccetóval, majd Ludovico Lazzarellivel foglalkozom, akinek Vade mecumját formahű fordításban közlöm. Majd a német Johannes Trithemius tárgyalása után röviden az utóbbi követőit tárgyalom, Cornelius Agrippát és Paracelsust, valamint kitekintek Giordano Bruno, a római Campo de’ Fiori terén megégetett filozófus és Tommaso Campanella, a 17. század legjelentősebb „mágusa” azon munkáira, amelyeket legalább részben a Picatrix ihletett. Végül dióhéjban ismertetem Láng Benedek és Veszprémy Márton kutatási eredményeit a közép-európai másolatokról és Mátyás király udvari asztrológusa, a lengyel Marcin Bylica z Olkusza Picatrix-idézésével kapcsolatban.
- ItemOpen AccessMarsilio Ficino összefoglalója a Platonikus teológiához Lorenzo de’ Medici, a haza megmentője számára.: A platonikus szemlélődés három lépése(Károli Gáspár Református Egyetem, 2022) Frazer-Imregh Mónika
- ItemOpen AccessMarsilio Ficino: Három könyv az életről Harmadik könyv: Miként nyerhetünk életet az égtől? (4–8. fejezet)(2022) Frazer-Imregh MónikaThis is a Hungarian translation of the third book of Ficino’s On Life, chapters 4–8. This excerpt is the explanation an astrological method for enhancing vitality. Compared to previous medical astrological descriptions, its novelty is that it introduces a Neoplatonic concept: the world spirit among the available means of healing, which was not mentioned in the Hippocratic writings or the works of Galen. This concept is not found in medieval Latin or Arabic medical literature either. The capturing of the world spirit by human spirits with the help of the “grace-sharing” planets is what can bring a doctor to success through the timely preparation and application of her or his medicines.
- ItemOpen AccessTévedett-e az Idősebb Plinius? Angelo Poliziano és Niccolo Leoniceno vitája a Naturalis historia egy helyéről(Debreceni Egyetem Klasszika-Filológiai és Ókortörténeti Tanszék, 2022) Frazer-Imregh Mónika
- ItemOpen AccessVallás és orvostudomány határán – Marsilio Ficino a „kegyosztó” bolygókról(2022) Frazer-Imregh MónikaMarsilio Ficino: Three Books on Life, Book Three: How Can We Get Life From Heaven? (Chapters 4 to 8). Introductory study The following excerpt extends from the end of the fourth to the eighth chapter of the third book of Ficino’s Three Books on Life. It describes astrological principles and methods for enhancing one’s life force. However, this theme is embedded in the neo-Platonic and Stoic teaching of human spirits, explained in detail by Galen, Marcus Aurelius’s doctor, who organised and commented Hippocrates’ legacy. Since understanding the medical interpretation of human spirits is essential to understanding the excerpt, this study provides some introduction into this topic, and describes the three kinds of human spirits: natural, vital, and animal spirits, clarifying their roles as well. Also, it outlines Ficino’s quite original interpretation of the world spirit. Then the paper briefly points to the intertwining of medieval and Renaissance medical practice with astrology. Finally, it briefly describes the emergence of astrological thinking in university teaching, poetry, and even in everyday life. Astrology appeared even in decorations of buildings and manifested itself in processions held on certain holidays in Ficino-era Italy, illustrating that Ficino’s astrological considerations do not stem from his eccentricity, but from the general view of the Renaissance. That fashion came from the desire to imitate antiquity, insofar as planetary principles were not seen as merely abstract principles but as beings who acted and were active forces like the ancient gods. At the end of the study, a summary of Ficino’s dissertation follows on the use of the blessings of the “divine” planets.