Browsing by Author "Dringó-Horváth Ida"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA nyelvkönyvpiac változásai: Nyelvkönyvcsaládokhoz kapcsolódó digitális tananyagok vizsgálata(2020) Dringó-Horváth Ida; Menyhei ZsófiaA nyelvkönyvek és nyelvkönyvcsaládok a hazai nyelvoktatás alapvetően meghatározó elemei, ennél fogva elképzelhető, hogy a digitális tananyag- és eszközhasználatot is jelentősen befolyásolja a tankönyvkiadók ilyen irányú kínálata. Mivel Magyarországon kormányrendeleti szinten szabályozott az iskolai tankönyvellátás menete (16/2013. (II.28.) EMMI rendelet 27. § (6)), jelen kutatás a hivatalos tankönyvjegyzékben szereplő négy, illetve négy és hat osztályos középiskolai angol és német nyelvoktatásra ajánlott kiadványokhoz kapcsolódóan vizsgálja a tankönyvkiadók kínálatát, különös tekintettel a digitális elemekre. A kutatás vizsgálati módszereként az írásbeli kikérdezést használtuk strukturált szakértői interjú formájában, melyet a kiadói honlapok elemzésével egészítettünk ki. A tankönyvpiac változásaira koncentráló elemzés bemutatja, hogyan alakította át, tágította ki a tankönyvcsaládok hagyományos kereteit a digitális tanulási környezet. Az eredmények alapján valamennyi vizsgált tankönyvcsaládról elmondható, hogy többféle digitális elemmel egészül ki. A nyomtatott kiadványok gyakran megtalálhatók digitális formában is, és viszonylag magas azon tankönyvcsaládok aránya, ahol egy-egy hagyományosnak mondható elemnek kizárólag a digitális változata van jelen. A háttértárolón, fizetős módon elérhető tananyagok mellett vagy helyett jellemzőek az online elérésű anyagok, melyek sok esetben ingyenesen hozzáférhetők. A külföldi kiadványoknál nagyobb a digitális kiegészítő elemek aránya, s ez különösképp a módszertanilag előremutató digitális elemek számbavételekor feltűnő. Habár az angol mint idegen nyelv tankönyveket módszertani innováció szempontjából gyakran élenjárónak tekintik (Allen, 2015, 250. o.), az angol és a német tankönyvcsaládok között összességében nem találunk markáns különbséget. A szakreferensek válaszai alapján a kiadók többsége tervezi a teljes digitalizálást, fejlesztési terveik között jellemzően a digitális tankönyv és további interaktív feladatok szerepelnek.
- ItemOpen AccessAz oktatásinformatika módszertana a felsőoktatásban(Károli Gáspár Református Egyetem IKT Kutatóközpontja, 2020) Dringó-Horváth Ida; Dombi Judit; Hülber László; Menyhei Zsófia; M. Pintér Tibor; Papp-Danka AdriennKészült az Oktatásinformatika a felsőoktatásban című kutatás részeként, a 20629B800 témaszámú, a Károli Gáspár Református Egyetem által finanszírozott pályázat keretében. Az oktatásinformatika módszertana a felsőoktatásban című kézikönyv a felsőoktatásban oktatók tudatos digitális eszközhasználatát kívánja segíteni. A kötet tartalmait a Pedagógusok Digitális Kompetenciájának Európai Referenciakerete (Digital Competence Framework for Educators, DigCompEdu, Redecker, 20171 ) alapján fogalmaztuk meg. Értelmezésünk szerint az oktatásinformatika fogalma a felsőoktatásban tartalmazza az infókommunikációs technológiák tanításban és tanulásban, valamint az oktatáshoz fűződő egyéb tevékenységekben (oktatásmenedzsment, kapcsolódó egyéni és szervezeti kommunikáció, kutatási tevékenység) való felhasználásával kapcsolatos képességeket (vö. Kárpáti & Hunya, 20092 ). A fogalom egy nagyobb egység, a digitális kompetencia részeként értelmezendő, mely „felöleli az információs társadalom technológiáinak […] és a technológiák által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használatát a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén.” (NAT, 2012, p. 19) Az Európai Tanács az egész életen át tartó tanulás egyik kulcskompetenciájaként nevezi meg, ami „a logikus és kritikus gondolkodáshoz, a magas szintű információkezelési készségekhez és a fejlett kommunikációs készségekhez kapcsolódik.” (Demeter, 2006)3 A kötetet hat fejezete a DigCompEdu-referenciakeretben megfogalmazott hat témakör köré épül, melyek különféleképpen kapcsolódnak egymáshoz.
- ItemOpen AccessChanges in coursebook publishing: Exploring the digital components of foreign language coursebook packages(2021) Dringó-Horváth Ida; Menyhei ZsófiaAlthough it is increasingly common for foreign language teachers to rely on external, online tools and resources, coursebooks are still fundamental elements of classroom-based FLT in many parts of the world. The study presented in the article therefore sets out to explore English Language Teaching (ELT) and German Language Teaching (GLT) coursebook packages available for use in Hungarian secondary education in terms of their print and digital components, shedding light on the ways in which publishers are trying to keep pace with freestanding digital materials. It thereby aims to highlight current global trends in relation to digitization in foreign language coursebook publishing.
- ItemOpen AccessDeveloping Dictionary Skills through Monolingual and Bilingual English Dictionaries at Tertiary-level Education in Hungary(2023) P. Márkus Katalin; Dringó-Horváth IdaAmong reference works, dictionaries are particularly important in foreign language learning. Dictionaries provide language learners with a wide range of data, however, wading through the mass of data and information can be a daunting task. Mastering dictionary skills should be important in the language learning process; however, in official educational documents in Hungary, there are no clear guidelines on how to develop these skills. By integrating dictionary skills into the curriculum and teaching them explicitly in lessons, teachers could play an important role in bridging the gap between lexicographers and dictionary users. In the present study, we report on our methods of teaching lexicography and dictionary skills to students at a Hungarian university. The authors are speaking from experience, the discussion and accompanying material are based on more than 15 years of teaching practice. To ensure that the training can meet the expanding needs of young students, a longitudinal study was launched in 2020 to examine students' changing habits and needs. The aims of the article are threefold: first, to encourage the teaching of lexicography at university level by providing concrete methods, then to highlight the importance of dictionary skills, and finally, to emphasise the importance of integrating the effective teaching of the use of electronic dictionaries into dictionary didactics. In this context, the article underlines the need to incorporate new evaluation criteria as well as to develop new skills for digital dictionaries, different from those for print dictionaries, into education.
- ItemOpen AccessDictionary Skills in Teaching English and German as a Foreign Language in Hungary: A Questionnaire Study(2023) P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth IdaThis study investigates the dictionary use of graduates in English and German as well as their attitudes towards teaching and learning dictionary skills in the classroom. The first section of the paper offers a historical overview of research on dictionary use and dictionary didactics in Hungary. This is followed by the detailed description of the quantitative research, which aims to investigate the participants’ (n=197) self-reported preferences and attitudes regarding dictionary use, their dictionary consultation behaviour, and the role of dictionaries as an aid to language learning and teaching. The research results partly confirm the trends revealed in previous international studies (e.g. increased use of online tools, reluctance to pay for dictionaries, low prestige of teaching dictionary use); they also show that there is a need for dictionary use skills to be taught from an early age and for placing a special emphasis on features and search strategies in the case of digital dictionaries. Based on these findings, the authors plan to design a core ‘dictionary skills’ module (with teaching aids and handbooks), which could be incorporated into a variety of courses in tertiary education.
- ItemOpen AccessDigitális szótárak ‒ szótárdidaktika és szótárhasználati szokások(2017) Dringó-Horváth Ida
- ItemOpen AccessEducational Technology in Higher Education – Methodological Considerations(ICT Research Centre Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary, 2021) Dringó-Horváth Ida; Dombi Judit; Hülber László; Menyhei Zsófia; M. Pintér Tibor; Papp-Danka AdriennEducational Technology in Higher Education – Methodological Considerations is a handbook promoting and supporting the conscious use of digital tools among instructors in higher education. The content of the volume has been composed in accordance with the Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu, Redecker, 20171). In our interpretation, in a higher education environment the concept of educational informatics includes skills related to the use of infocommunication technologies in teaching and learning, as well as other activities related to education, like education management, related individual and organisational communication, and research activities (cf. Kárpáti & Hunya, 20092). The concept should be understood as part of the wider notion of digital competence, which “encompasses the confident, critical and ethical use of the technologies of the information society, and of the content made available and transmitted by these technologies in social relations, work, communication and leisure.” (NAT, 2012, p. 19) The European Council defines it as one of the key competences of lifelong learning, which is “linked to logical and critical thinking, elaborate information management skills and advanced communication skills” (Demeter, 20063). The six chapters of the volume are organised around the six areas set out in the DigCompEdu Framework of Reference, which are interconnected in several ways.
- ItemOpen AccessHogyan válasszunk elektronikus szótárat a nyelvtanuláshoz?(2011) Dringó-Horváth Ida
- ItemOpen AccessSzótárhasználati ismeretek vizsgálata német és angol szakot végzettek körében(2020) Dringó-Horváth Ida; P. Márkus Katalin; Fajt Balázs
- ItemOpen AccessTanárjelöltek IKT-kompetenciájának jellemzői és fejlesztési lehetőségei(2018) Dringó-Horváth Ida; Gonda Zsuzsa