Browsing by Author "Kárpáti Andrea"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA színpercepció és a színértelmezés online mérésének lehetőségei kisiskolás korban(2017) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérCommunication today is dominated by visual language, an important communication resource of which is colour (Kress & Van Leeuwen, 2002). The plethora of digital environments, images, animations, and videos are posing new challenges to visual educators and researchers, creating new demands for research-based development of visual skills (Bleed, 2005). Perception and interpretation of colour are important subcompetences of visual literacy. Related knowledge and skills are important parts of the Hungarian National Core Curriculum (2012). However, we still see a lack of either an elaborated description of colour perception and interpretation as subcompetences or research-based suggestions for their development at elementary level. The pilot study reported here offers a model of colour perception and interpretation as well as a battery of online colour perception and interpretation tasks that was piloted and found valid and reliable for 1st- and 2nd-graders (N=84; girls: 53%). The instrument consists of 62 items (Cronbach’s α=0.92). We found significant differences between the two age groups (age range: 6–6.5 and 7–7.8 years); (t=-4.7, p<0.001). Differences were detected in all subtests: colour sensitivity (t=-2.7, p<0.001), colour and form recognition (t=-3.9, p<0.001), colour memory (t=4.4, p<0.001), and colour and meaning (t=-2.8, p<0.001). The results show the developmental differences, but in order to explore the full range of development options and functioning modes of visual skills and abilities related to colour, future test development should involve higher age groups and explore various developmental strategies.
- ItemOpen AccessA színpercepció és színértelmezés mérése 7-9 éves diákok körében(2019) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérA színek befogadása és a színnel való alkotás a vizuális nevelési programok egyik fontos komponense világ-szerte. 2018-ban a Nemzetközi Színtani Társaság magyar részvételű Oktatási Szakosztálya kutatási programot kezdeményezett, amelyben a színek oktatásának eredményességét vizsgálják a közoktatásban. Tanulmányunk egy nemzetközi használatra alkalmas, a színpercepció és színértelmezés mérésére fejlesztett online teszt hasz-nálatának lehetőségét mutatja be kisiskolás korban. A rajzpedagógusok munkáját segíteni hivatott mérőeszköz tartalmi kereteinek ismertetése (Tóth, 2017) után bemutatjuk a pilot vizsgálatokat követő (Tóth, Molnár és Kárpáti, 2017) nagymintás adatfelvétel főbb eredményeit. A mintavételben 142 iskola második osztályú tanulója vett részt (N=4183, M_age=8,80). A tesztet az eDia online értékelési platformon keresztül szerkesz-tettük, majd közvetítettük ki. A 48 itemes mérőeszköz belső konzisztenciája magas volt (α=.83). A strukturális egyenleteken alapuló elemzések rámutattak, hogy a vizuális képességek színérzékeléssel és színértelmezéssel kapcsolatos komponensét a következő négy részképesség alkotja: színérzékelés, szín-és formafelismerés, színmemória és színjelentés. Ez az eredmény alapja lehet egy hatékonyabb színoktatási tanterv-rész kidolgo-zásának, a tanítandó tartalom, a fejlesztési területek és az iskolai korosztályokhoz kötött eredménycélok és a pontosabb meghatározásának. A színpercepció és színértelmezés mérésére kidolgozott online teszt már az iskolakezdő szakaszban is alkalmazható, gyors és objektív visszacsatolást biztosít a pedagógusoknak tanulóik teljesítményéről egy, a munka világában és a magánéletben egyaránt alapvető jelentőségű képességterületeken.
- ItemOpen AccessSzínpercepció és színértelmezés 7–13 éves korban: képességszerkezet és a fejlődést befolyásoló tényezők(2021) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérColor perception and communication through colors constitute an integral part of daily life. However, research on the development of color perception and interpretation skills and about factors influencing their development seems to be scarce. The aim of this study is, using research results, to validate a four-dimensional theoretical model of color perception and interpretation, to describe the development of this ability, and to map factors influencing the developmental process. The data collection was carried out with the participation of 7087, 2nd and 7th grade students. The reliability of the test which consisted of 103 items was appropriate both for grade 2 (Cronbach’s α=0,85), and grade 7 (α=0,92). Construct validity analysis confirmed that the structure of color perception and interpretation defined by the four hypothesized components: color sensitivity, color and shape recognition, color memory, and color and meaning are indeed strongly related, but they are not substitutable subskills. Further analysis revealed a significant difference among the levels of development among boys’ and girls’ color perception and interpretation levels in favor of girls in both grades. None of the background variables revealed a remarkable influence on the development of the examined structure. 15% of variance explained in grade 2, and 34% in grade 7. Overall, research findings discussed in this study support that the test items developed for online assessment of color perception and interpretation are feasible to apply in early school stages. Development of this assessment tool is important, as it makes it possible for teachers to monitor the subskills of the visual skills framework in educational contexts and provides immediate, cost-efficient feedback to support continuous, data-based development.