Gazdaságtudományi, Egészségtudományi és Szociális Kar (GESZK)
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Gazdaságtudományi, Egészségtudományi és Szociális Kar (GESZK) by Author "Balog Ilona"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA humán tőke elszámolása a nemzeti számlarendszerben(2018) Balog IlonaA humán tőke a közgazdaságtanban elismert két nagy termelési tényező, a munka és a tőke közül a munkához tartozó fogalom, amely szűkebb értelemben véve a munka tényező felhalmozódásával, jövőbeli termelékenységével és az emberi tényezőnek a jövő gazdasági fejlődésében játszott szerepével foglalkozik. Tanulmányomban azt vizsgálom meg, hogy ez az alapvető fontosságú tőketípus hogyan jelenik meg a gazdasági teljesítmény aggregált mérőszámaiban. A nemzeti számlák rendszerében a nemzetgazdaság működését a különböző tőkefajták együttes figyelembevételével, makroszinten lehet elemezni, ami lehetővé teszi azt is, hogy az egyes tényezők hatását ne parciálisan, hanem más tényezőkkel kölcsönhatásban érthessük meg. Így a makrogazdasági elemzés a humán tőke esetében is fontos folyamatokra világíthat rá. Tanulmányomban a Magyarországról elérhető legfrissebb öt év makrogazdasági adatait mutatom be a humán tőke működését vizsgálva.
- ItemOpen AccessForms of accumulation and economic growth in European countries(2022) Balog Ilona
- ItemOpen AccessMennyire hatékonyak az iskolai évek?: A humán tőke és a gazdasági növekedés összefüggésének vizsgálata európai országokban, 2014-2019(2021) Balog IlonaEz a tanulmány a humán tőke és a gazdasági növekedés kölcsönhatásának vizsgálatához kíván hozzájárulni. 2014 és 2019 közötti adatok fényében vizsgálja meg az átlagos elvégzett iskolaévek számával becsült humán tőke értékének és a gazdasági növekedésnek az összefüggését európai országokban. Az adatok negatív kapcsolatot mutatnak e két változó között. Ebben az időszakban a vizsgált keleti országokban a gazdasági növekedés üteme általában magasabb volt, mint a nyugat-európai államokban, míg Magyarországon a gazdasági növekedés magasabb volt annál, amit a vizsgált változók magyarázni tudnak. A negatív összefüggés azt jelzi, hogy Európában az iskolaévek mennyiségi mutatójával mért humán tőke már nem gyorsítja a gazdasági növekedést, szükség van az oktatási rendszerek további reformjára a humán tőke hatékonyabb felhasználása érdekében.
- ItemOpen AccessTudománynépszerűsítés és közgazdaságtudomány(2019) Balog Ilona
- ItemOpen AccessÚj idők új erőforrásai(2020) Balog Ilona