Művészeti, Testnevelési és Életviteli Tanszék
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Művészeti, Testnevelési és Életviteli Tanszék by Title
Now showing 1 - 20 of 65
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA COVID—19 világjárvány hatása a szexuális tevékenységre és aktivitásra: szisztematikus áttekintés és metaanalízis(Egészségfejlesztés, LXIII. évfolyam, 2022. 3. szám, 2022) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA hagyományos kelet-európai étrend és a halálozás kapcsolata(Egészségfejlesztés, LXII. évfolyam, 2021. 1. szám, 2021) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA hsp70 hőstressz gén polimorfizmus vizsgálata különböző juh genotípusokban(2012) Gyimóthy Gergely; Nagy Krisztina; Kovács András; Oláh János; Egerszegi István; Lucky T. Nedambale; Shirchingiyn Demberel; Giorgio Antonio Presicce; Dinnyés András; Jávor András; Kusza SzilviaNapjainkban a klímaváltozás egyre nagyobb hatással van az élőlényekre. A melegedő éghajlat számos problémát vet föl az állattenyésztés területén, melyekkel érdemes foglalkozni. Az élőlények kezdetektől fogva tartalmaznak védekező mechanizmusokat a hőstressz ellen. Vizsgálatunk során olyan különböző juhfajták – Magyarországról és más országokból gyűjtött – mintáit használjuk fel, melyek eltérő éghajlaton élnek. Alapvető feltételezésünk, hogy a más éghajlaton élő egyedek másképpen alkalmazkodnak a környezet változásaihoz, amelyek genetikai szinten is megnyilvánulnak. Ezeket a rögzült mutációkat keressük a Hsp70 hőstressz génben, azonban eddig nem találtuk polimorfizmust. Vizsgálatainkat folytatjuk további fajták és nagyobb egyedszám bevonásával.
- ItemOpen AccessA káros gyermekkori élmények hosszú távú egészségügyi következményei és ezek költségei Európában és Észak-Amerikában(Egészségfejlesztés, LXII. évfolyam, 2021. 3. szám, 2021) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA mentális jóllét és az elhízás kapcsolata(Egészségfejlesztés, LXI. évfolyam, 2020. 4. szám, 2020) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (AI) AZ EGÉSZSÉG SZOLGÁLATÁBAN(Gradus Vol 7, No 3, 2020) Dr. Devosa Iván Ph.D., Dr. Grósz Tamás Ph.D., Dr. Kardos Péter Ph.D.
- ItemOpen AccessA mozgás komplexitása(Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2022) Gyimóthy Gergely; Kőnig-Görögh Dóra; Török IbolyaA tanulmány célja a ritmusképesség fejlesztési lehetőségének vizsgálata gyermekkorban. Az óvodai mozgásos tevékenységekkel és az iskolai testnevelésórán végzett gyakorlatok során jelentős hangsúly fektethető a ritmusgyakorlatokra. A gyakorlatok eszköze lehet a labda, mely az intézményekben és otthoni gyakorlásra a lakásokban egyaránt rendelkezésre áll. A ritmusgyakorlatok fejlesztésének állomásai a labda tenyérhez ütésétől a magabiztos labdavezetésen át a különböző labdatartásokkal, lerakásokkal és átadásokkal elvégzett gyakorlatokig terjedhetnek.
- ItemOpen AccessA művészet hatásainak művészetfilozófiai és teológiai megítélése(2014) Somodi Ildikó
- ItemOpen AccessA szexuális bántalmazás mentális egészségre gyakorolt hatása(Egészségfejlesztés, LXIV. évfolyam, 2023. 1. szám, 2023) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA színpercepció és a színértelmezés online mérésének lehetőségei kisiskolás korban(2017) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérCommunication today is dominated by visual language, an important communication resource of which is colour (Kress & Van Leeuwen, 2002). The plethora of digital environments, images, animations, and videos are posing new challenges to visual educators and researchers, creating new demands for research-based development of visual skills (Bleed, 2005). Perception and interpretation of colour are important subcompetences of visual literacy. Related knowledge and skills are important parts of the Hungarian National Core Curriculum (2012). However, we still see a lack of either an elaborated description of colour perception and interpretation as subcompetences or research-based suggestions for their development at elementary level. The pilot study reported here offers a model of colour perception and interpretation as well as a battery of online colour perception and interpretation tasks that was piloted and found valid and reliable for 1st- and 2nd-graders (N=84; girls: 53%). The instrument consists of 62 items (Cronbach’s α=0.92). We found significant differences between the two age groups (age range: 6–6.5 and 7–7.8 years); (t=-4.7, p<0.001). Differences were detected in all subtests: colour sensitivity (t=-2.7, p<0.001), colour and form recognition (t=-3.9, p<0.001), colour memory (t=4.4, p<0.001), and colour and meaning (t=-2.8, p<0.001). The results show the developmental differences, but in order to explore the full range of development options and functioning modes of visual skills and abilities related to colour, future test development should involve higher age groups and explore various developmental strategies.
- ItemOpen AccessA színpercepció és színértelmezés mérése 7-9 éves diákok körében(2019) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérA színek befogadása és a színnel való alkotás a vizuális nevelési programok egyik fontos komponense világ-szerte. 2018-ban a Nemzetközi Színtani Társaság magyar részvételű Oktatási Szakosztálya kutatási programot kezdeményezett, amelyben a színek oktatásának eredményességét vizsgálják a közoktatásban. Tanulmányunk egy nemzetközi használatra alkalmas, a színpercepció és színértelmezés mérésére fejlesztett online teszt hasz-nálatának lehetőségét mutatja be kisiskolás korban. A rajzpedagógusok munkáját segíteni hivatott mérőeszköz tartalmi kereteinek ismertetése (Tóth, 2017) után bemutatjuk a pilot vizsgálatokat követő (Tóth, Molnár és Kárpáti, 2017) nagymintás adatfelvétel főbb eredményeit. A mintavételben 142 iskola második osztályú tanulója vett részt (N=4183, M_age=8,80). A tesztet az eDia online értékelési platformon keresztül szerkesz-tettük, majd közvetítettük ki. A 48 itemes mérőeszköz belső konzisztenciája magas volt (α=.83). A strukturális egyenleteken alapuló elemzések rámutattak, hogy a vizuális képességek színérzékeléssel és színértelmezéssel kapcsolatos komponensét a következő négy részképesség alkotja: színérzékelés, szín-és formafelismerés, színmemória és színjelentés. Ez az eredmény alapja lehet egy hatékonyabb színoktatási tanterv-rész kidolgo-zásának, a tanítandó tartalom, a fejlesztési területek és az iskolai korosztályokhoz kötött eredménycélok és a pontosabb meghatározásának. A színpercepció és színértelmezés mérésére kidolgozott online teszt már az iskolakezdő szakaszban is alkalmazható, gyors és objektív visszacsatolást biztosít a pedagógusoknak tanulóik teljesítményéről egy, a munka világában és a magánéletben egyaránt alapvető jelentőségű képességterületeken.
- ItemOpen Access
- ItemOpen AccessA városi környezet és a kognitív egészség rejtett kapcsolata: a fizikai aktivitás és az ülő életmód szerepe(Egészségfejlesztés, LXIII. évfolyam, 2022. 2. szám, 2022) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - Egészségtan a gyakorlatban 2018. - workshop(2018) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - International HEART 2016 Conference(2016) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - International HEART 2017 Conference(2017) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - International HEART 2018 Conference(2018) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - Internet Fiesta 2018. - workshop(2018) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - NJE EEK műhelykonferencia 2017.(2017) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS 2024 - Our health and national survival factors - Egészségügyi és nemzeti megmaradási tényezőink(Magyar Család és Nővédelmi Tudományos Társaság, 2024) Dr. Devosa Iván, Dr. Mák Kornél, Dr. Párdúcz László