Pedagógusképző Intézet
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Pedagógusképző Intézet by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 104
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessIskola-egészségügyi törekvések a XIX-XX. század fordulóján(2006) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessKivárás és bontakozó írásbeliség(2007) Szinger Veronika
- ItemOpen AccessMetakognitív stratégiák - összetevőik és mérésük(Scientia Kiadó, 2008) Zsigmond István
- ItemOpen AccessAz értő olvasás fejlesztése(Ábel Kiadó, 2008) Zsigmond István
- ItemOpen AccessOlvasási stratégiák(Pro‐Print Kiadó, 2009) Zsigmond István; Porsche Éva
- ItemOpen AccessEgy lap az iskolakertekért(2011) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessA hsp70 hőstressz gén polimorfizmus vizsgálata különböző juh genotípusokban(2012) Gyimóthy Gergely; Nagy Krisztina; Kovács András; Oláh János; Egerszegi István; Lucky T. Nedambale; Shirchingiyn Demberel; Giorgio Antonio Presicce; Dinnyés András; Jávor András; Kusza SzilviaNapjainkban a klímaváltozás egyre nagyobb hatással van az élőlényekre. A melegedő éghajlat számos problémát vet föl az állattenyésztés területén, melyekkel érdemes foglalkozni. Az élőlények kezdetektől fogva tartalmaznak védekező mechanizmusokat a hőstressz ellen. Vizsgálatunk során olyan különböző juhfajták – Magyarországról és más országokból gyűjtött – mintáit használjuk fel, melyek eltérő éghajlaton élnek. Alapvető feltételezésünk, hogy a más éghajlaton élő egyedek másképpen alkalmazkodnak a környezet változásaihoz, amelyek genetikai szinten is megnyilvánulnak. Ezeket a rögzült mutációkat keressük a Hsp70 hőstressz génben, azonban eddig nem találtuk polimorfizmust. Vizsgálatainkat folytatjuk további fajták és nagyobb egyedszám bevonásával.
- ItemOpen AccessA természetközeli oktatás megnyilvánulásai a Jövő Útjain című folyóiratban(Gondolat Kiadó, 2013) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessA művészet hatásainak művészetfilozófiai és teológiai megítélése(2014) Somodi Ildikó
- ItemOpen AccessWriting Strategies for Fostering Reading Comprehension(2015) István ZsigmondEducational methods for developing metacognitive strategies received increased attention in the last decades, especially in the field of fostering reading comprehension. We proposed to research the possibility of stimulating the use of reader's metacognitive strategies in reading by specifically designed writing instruction. After selecting four reading strategies which improve comprehension, special writing instructions were elaborated for stimulating the use of these strategies. We have reformulated two expository texts from textbooks used in the 4th and 7th grade of elementary education in concordance to the writing tactics, and tested student's comprehension. According to results, reading comprehension improved significantly for the reformulated texts. An eight-week writing instructional program was applied in 4th grade classes. Comparing the pre- and post-test results with false-treatment and control groups indicated significant increase in using metacognitive strategies in writing. Results indicate that metacognitive strategies in writing for more comprehendible texts can be trained in elementary grades
- ItemOpen AccessAz ökológiai gazdálkodás lehetőségei a református egyház gyülekezeti közösségeiben(2015) Gyimóthy Gergely
- ItemOpen AccessA tanösvények szerepe a kisiskolások környezeti nevelésében(2015) Bárdi Árpád
- ItemOpen AccessLiteracy in Hungary(University of Cologne, 2016) Veronika Szinger; Christine Garbe; Dominique Lafontaine; Gerry Shiel; János Steklács; Ildikó Szabó; Renate Valtin
- ItemOpen AccessASZKLÉPIOSZ TANULMÁNYOK 2016.(2016) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - International HEART 2016 Conference(2016) Devosa Iván
- ItemOpen AccessA színpercepció és a színértelmezés online mérésének lehetőségei kisiskolás korban(2017) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérCommunication today is dominated by visual language, an important communication resource of which is colour (Kress & Van Leeuwen, 2002). The plethora of digital environments, images, animations, and videos are posing new challenges to visual educators and researchers, creating new demands for research-based development of visual skills (Bleed, 2005). Perception and interpretation of colour are important subcompetences of visual literacy. Related knowledge and skills are important parts of the Hungarian National Core Curriculum (2012). However, we still see a lack of either an elaborated description of colour perception and interpretation as subcompetences or research-based suggestions for their development at elementary level. The pilot study reported here offers a model of colour perception and interpretation as well as a battery of online colour perception and interpretation tasks that was piloted and found valid and reliable for 1st- and 2nd-graders (N=84; girls: 53%). The instrument consists of 62 items (Cronbach’s α=0.92). We found significant differences between the two age groups (age range: 6–6.5 and 7–7.8 years); (t=-4.7, p<0.001). Differences were detected in all subtests: colour sensitivity (t=-2.7, p<0.001), colour and form recognition (t=-3.9, p<0.001), colour memory (t=4.4, p<0.001), and colour and meaning (t=-2.8, p<0.001). The results show the developmental differences, but in order to explore the full range of development options and functioning modes of visual skills and abilities related to colour, future test development should involve higher age groups and explore various developmental strategies.
- ItemOpen Access
- ItemOpen AccessABSTRACTS - International HEART 2017 Conference(2017) Devosa Iván
- ItemOpen AccessABSTRACTS - NJE EEK műhelykonferencia 2017.(2017) Devosa Iván
- ItemOpen AccessKisgyermeknevelés a 21. században(Károli Gáspár Református Egyetem, 2018) Bárdi Árpád; Gombos Norbert; Tóth Etelka