Pedagógusképző Intézet
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Pedagógusképző Intézet by Title
Now showing 1 - 20 of 104
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA COVID—19 világjárvány hatása a szexuális tevékenységre és aktivitásra: szisztematikus áttekintés és metaanalízis(Egészségfejlesztés, LXIII. évfolyam, 2022. 3. szám, 2022) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA hagyományos kelet-európai étrend és a halálozás kapcsolata(Egészségfejlesztés, LXII. évfolyam, 2021. 1. szám, 2021) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA honlap mint nyelvi tájkép(Scientia Kiadó, 2018) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessA hsp70 hőstressz gén polimorfizmus vizsgálata különböző juh genotípusokban(2012) Gyimóthy Gergely; Nagy Krisztina; Kovács András; Oláh János; Egerszegi István; Lucky T. Nedambale; Shirchingiyn Demberel; Giorgio Antonio Presicce; Dinnyés András; Jávor András; Kusza SzilviaNapjainkban a klímaváltozás egyre nagyobb hatással van az élőlényekre. A melegedő éghajlat számos problémát vet föl az állattenyésztés területén, melyekkel érdemes foglalkozni. Az élőlények kezdetektől fogva tartalmaznak védekező mechanizmusokat a hőstressz ellen. Vizsgálatunk során olyan különböző juhfajták – Magyarországról és más országokból gyűjtött – mintáit használjuk fel, melyek eltérő éghajlaton élnek. Alapvető feltételezésünk, hogy a más éghajlaton élő egyedek másképpen alkalmazkodnak a környezet változásaihoz, amelyek genetikai szinten is megnyilvánulnak. Ezeket a rögzült mutációkat keressük a Hsp70 hőstressz génben, azonban eddig nem találtuk polimorfizmust. Vizsgálatainkat folytatjuk további fajták és nagyobb egyedszám bevonásával.
- ItemOpen AccessA káros gyermekkori élmények hosszú távú egészségügyi következményei és ezek költségei Európában és Észak-Amerikában(Egészségfejlesztés, LXII. évfolyam, 2021. 3. szám, 2021) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA mentális jóllét és az elhízás kapcsolata(Egészségfejlesztés, LXI. évfolyam, 2020. 4. szám, 2020) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (AI) AZ EGÉSZSÉG SZOLGÁLATÁBAN(Gradus Vol 7, No 3, 2020) Dr. Devosa Iván Ph.D., Dr. Grósz Tamás Ph.D., Dr. Kardos Péter Ph.D.
- ItemOpen AccessA mozgás komplexitása(Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2022) Gyimóthy Gergely; Kőnig-Görögh Dóra; Török IbolyaA tanulmány célja a ritmusképesség fejlesztési lehetőségének vizsgálata gyermekkorban. Az óvodai mozgásos tevékenységekkel és az iskolai testnevelésórán végzett gyakorlatok során jelentős hangsúly fektethető a ritmusgyakorlatokra. A gyakorlatok eszköze lehet a labda, mely az intézményekben és otthoni gyakorlásra a lakásokban egyaránt rendelkezésre áll. A ritmusgyakorlatok fejlesztésének állomásai a labda tenyérhez ütésétől a magabiztos labdavezetésen át a különböző labdatartásokkal, lerakásokkal és átadásokkal elvégzett gyakorlatokig terjedhetnek.
- ItemOpen AccessA művészet hatásainak művészetfilozófiai és teológiai megítélése(2014) Somodi Ildikó
- ItemOpen AccessA nagykőrösi református tanítóképzés a 19–20. században a tehetséggondozás tükrében(2022) Fehér Ágota; Pap Ferenc; Szetey Szabolcs; Lehoczky Mária MagdolnaThe creator of the first educational science system in Hungarian,64 József Zákány (1785–1857), considers the complex development of various human “talents” as an essential part of education: the intellect, memory, judgment and imagination, inner feelings, morals and the role of religious feeling in the enrichment of spir-itual talents. In the course of our work, we are looking for the answer to how the development of these areas and their mutual influence were realized in the Nagykőrös teacher training school – as one of the oldest and outstanding teacher training institutions in our country65 – based on the 19th and 20th century notices from the Nagykőrös teacher training school. By this, our aim is to clarify the role of the institution in talent management, also based on the Reformed spirit of the Nagykőrös teacher training school.
- ItemOpen AccessA rejtőzködő kolléga(2022) Kiss Margit
- ItemOpen AccessA szexuális bántalmazás mentális egészségre gyakorolt hatása(Egészségfejlesztés, LXIV. évfolyam, 2023. 1. szám, 2023) Dr. Devosa Iván
- ItemOpen AccessA színpercepció és a színértelmezés online mérésének lehetőségei kisiskolás korban(2017) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérCommunication today is dominated by visual language, an important communication resource of which is colour (Kress & Van Leeuwen, 2002). The plethora of digital environments, images, animations, and videos are posing new challenges to visual educators and researchers, creating new demands for research-based development of visual skills (Bleed, 2005). Perception and interpretation of colour are important subcompetences of visual literacy. Related knowledge and skills are important parts of the Hungarian National Core Curriculum (2012). However, we still see a lack of either an elaborated description of colour perception and interpretation as subcompetences or research-based suggestions for their development at elementary level. The pilot study reported here offers a model of colour perception and interpretation as well as a battery of online colour perception and interpretation tasks that was piloted and found valid and reliable for 1st- and 2nd-graders (N=84; girls: 53%). The instrument consists of 62 items (Cronbach’s α=0.92). We found significant differences between the two age groups (age range: 6–6.5 and 7–7.8 years); (t=-4.7, p<0.001). Differences were detected in all subtests: colour sensitivity (t=-2.7, p<0.001), colour and form recognition (t=-3.9, p<0.001), colour memory (t=4.4, p<0.001), and colour and meaning (t=-2.8, p<0.001). The results show the developmental differences, but in order to explore the full range of development options and functioning modes of visual skills and abilities related to colour, future test development should involve higher age groups and explore various developmental strategies.
- ItemOpen AccessA színpercepció és színértelmezés mérése 7-9 éves diákok körében(2019) Tóth Alisa; Kárpáti Andrea; Molnár GyöngyvérA színek befogadása és a színnel való alkotás a vizuális nevelési programok egyik fontos komponense világ-szerte. 2018-ban a Nemzetközi Színtani Társaság magyar részvételű Oktatási Szakosztálya kutatási programot kezdeményezett, amelyben a színek oktatásának eredményességét vizsgálják a közoktatásban. Tanulmányunk egy nemzetközi használatra alkalmas, a színpercepció és színértelmezés mérésére fejlesztett online teszt hasz-nálatának lehetőségét mutatja be kisiskolás korban. A rajzpedagógusok munkáját segíteni hivatott mérőeszköz tartalmi kereteinek ismertetése (Tóth, 2017) után bemutatjuk a pilot vizsgálatokat követő (Tóth, Molnár és Kárpáti, 2017) nagymintás adatfelvétel főbb eredményeit. A mintavételben 142 iskola második osztályú tanulója vett részt (N=4183, M_age=8,80). A tesztet az eDia online értékelési platformon keresztül szerkesz-tettük, majd közvetítettük ki. A 48 itemes mérőeszköz belső konzisztenciája magas volt (α=.83). A strukturális egyenleteken alapuló elemzések rámutattak, hogy a vizuális képességek színérzékeléssel és színértelmezéssel kapcsolatos komponensét a következő négy részképesség alkotja: színérzékelés, szín-és formafelismerés, színmemória és színjelentés. Ez az eredmény alapja lehet egy hatékonyabb színoktatási tanterv-rész kidolgo-zásának, a tanítandó tartalom, a fejlesztési területek és az iskolai korosztályokhoz kötött eredménycélok és a pontosabb meghatározásának. A színpercepció és színértelmezés mérésére kidolgozott online teszt már az iskolakezdő szakaszban is alkalmazható, gyors és objektív visszacsatolást biztosít a pedagógusoknak tanulóik teljesítményéről egy, a munka világában és a magánéletben egyaránt alapvető jelentőségű képességterületeken.
- ItemOpen Access
- ItemOpen AccessA tanítóképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei(2023) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessA tanórán és iskolán kívüli tanulási elfoglaltságok motivációjának kvalitatív vizsgálata kiemelkedő kognitív képességű tanulóknál(2021) Fehér Ágota; Máth János; Fodor Szilvia; Páskuné Kiss Judit
- ItemOpen AccessA tanösvények szerepe a kisiskolások környezeti nevelésében(2015) Bárdi Árpád
- ItemOpen AccessA tanulás lehetőségei kisgyermekkorban(2018) Gombos NorbertA tanulmány a kisgyermekkori tanulás lehetőségeit tekinti át. Bemutatja a tanulás különféle értelmezési kereteit, a tanulás pszichológiai és pedagógiai fogalmát, jellemzőit. Kitér a szociális és a szervezett tanulás eltéréseire, gyakorlatban megmutatkozó különbségeire. A kisgyermekkori tanulás keretei közül kiemelten foglalkozik a családban folyó tanulás sajátosságaival, a szociális tanulás szerepével a kisgyermek nevelésének folyamatában. A bölcsődében folyó tanulás formái közül „A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramjában" megjelölt „nevelési helyzetekre" építve emeli ki a szervezett szocializáció első intézményi szintjén zajló legfontosabb fejlesztési területeket. Bemutatja az utánzás, a spontán tapasztalatszerzés, a nevelő és gyermek interakcióból eredő ismeretszerzés, valamint a szokásformálás jelentőségét a hároméves korig terjedő életszakasz bölcsődei fejlesztésében.
- ItemOpen AccessA tehetség szocioemocionális jellemzőinek ábrázolása a filmvásznon(2021) Ackermanné Kelő KamillaTalented people have got a special set of character traits which help them develop their capabilities, but at the same time, it hinders their integration in family, school and society. Depiction of their life paths often appears in cinematography. Together with the students of Károli Gáspár University of Faculty of Teacher Training, we have studied the characteristic features of talent by examining two movies. Our goal was the raising of professional awareness, the renewal of professional vocabulary and the formation of a complex perspective on the matter. During the analyzation of Good Will Hunting (1997) and Gifted (2017) we have identified intra- and interpersonal psychological processes. By knowing these processes and by changing our pedagogical culture we can make the everyday life of a talented person and its environment easier. Looking at the characters appearing in the films, we analysed the specific personality traits of a talented individual, the attachment models and the catalysts for talent development, as well as the atmosphere in family and school, and the influence of an educator on talent development. The films offered a lot of opportunities to analyse the topic, as the dialogues and twist in the stories perfectly showed that talent development with positive family-school-personality interaction is not effective without socio-emotional development.