Nemzetközi Kapcsolatok és Társadalomtudományok Intézete
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Nemzetközi Kapcsolatok és Társadalomtudományok Intézete by Title
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA COVID-19 járvány és a helyi válságkezelés jellemzői Magyarországon(MTA Regionális Kutatások Központja, 2023) Ferencz Zoltán JózsefA COVID-19 járvány idején az országok többségében erősödött a kormányzati centralizáció, jóllehet ma már általánossá vált az a vélekedés, hogy a központi válságkezelés nem a legeredményesebb módja a járvány elleni küzdelemnek. A szupercentralizáció hatékonyságát megkérdőjelező szerzők közé tartozik Hambleton (2020), aki a helyi szint felértékelődését, a valódi helyi autonómiát és a helyet jól ismerő, együttműködő (település)vezetőt sorolja a sikeres válságkezelés tényezői közé. A tanulmány a témában megjelent szakirodalom mellett egy 202 helyi önkormányzatot felölelő empirikus adatfelvétel eredményeire támaszkodva arra keresi a választ, hogy a hambletoni értelemben a sikeres válságkezelés szempontjából alapvető fontosságúként azonosított tényezők hogyan jellemezhetők Magyarországon a COVID-19 járvány időszakában. Az elemzés kitér a helyi autonómiát ért kihívásokra, valamint a jó vezetés és a helyi jellegzetességek kérdéskörére, amit a járvány okozta problémák területi különbségei, az eltérő polgármestertípusok és szerepfelfogások, valamint a helyi társadalmi részvétel szempontjából jellemez. Elemzések rámutatnak, hogy a centralizált vagy túlcentralizált államok nem teljesítettek jól a koronavírus-járvány kezelésében. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a Hambleton által meghatározott, a sikeres válságkezeléshez szükséges helyi tényezők, illetve feltételek a járvány időszaka alatt hazánkban sérültek, hiányossá váltak, miközben a járvány okozta problémák és a járványkezelés eszközei a meglévő területi különbségek mentén dierenciálódtak. A helyi önkormányzatok autonómiája, mozgástere, anyagi lehetőségei szűkültek, s ennek következtében a jó vezetés is ellehetetlenül, holott a legtöbb településvezető helyi politikai és szakmai szereplőkkel együttműködve, (kezdetben) jelentős társadalmi támogatás mellett hozta meg döntéseit, kialakítva a válságkezelés helyi, akár más krízisek során is alkalmazható gyakorlatát, mechanizmusait.
- ItemOpen AccessA keleti nyitás súlya a magyar külgazdaságban(2014) Becsey Zsolt László
- ItemOpen AccessA keresztény közösségek helyzete Észak-Irakban a biztonság tükrében(Háttér Kiadó, 2019) Wagner Péter; Zelei Péter
- ItemOpen AccessA koronavírus járvány veszélyességének észlelését befolyásoló tényezők hatása a jogkövető magatartásra(Károli Gáspár Református Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar, 2020) Ferencz Zoltán JózsefAz elmúlt időszakban a hagyományos biztonsági kockázat típusok mellett új, civilizációs kockázatok jelentek meg, miközben a társadalomban veszélyérzékenysége is nőtt. A társadalom a fejlődés által maga is új kockázatokat hoz létre a technika által, a táplálkozásban, a szabadidős tevékenységben, amelyek a természeti környezetből származó „régi” kockázatokhoz (természeti katasztrófák, betegségek) társulnak. Ennek „eredményét” tapasztalhattuk az elmúlt hónapokban a koronavírus járványban. A koronavírus által okozott világjárvány következményeinek súlyosságát, illetve ennek nyomán a veszélyhelyzet kihirdetését általában indokoltnak tartották, akár csak a különleges jogrend idején hozott kormányrendeletek egyes intézkedéseit, s noha ez utóbbiakat időnként vitatták, abban széles körű egyetértés mutatkozott a közvéleményben, hogy a járvány leküzdéséhez szükség volt a különleges intézkedések meghozatalára. A tanulmány célja a világban zajló kockázatészlelési trendváltozás leírása és az átalakuló tartalmú biztonságérzet kialakításában, megőrzésében szerepet játszó szereplők és hatásuk azonosítása a kockázat észlelésének folyamataira és az egyéni kockázatészlelési stratégiákra és ezen keresztül a jogkövető magatartás kialakulására, illetve annak nehézségeire.
- ItemOpen AccessA Közép-európai Szabadkereskedelmi Megállapodás jelentősége és az alapító visegrádi országok Európai Uniós csatlakozási folyamatában betöltött szerepe(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara, 2021) Becsey Zsolt László; Miklósné Zakar AndreaTanulmányunkban a kelet-közép-európai régió számára kiemelt fontosságú regionális együttműködéseknek, a Visegrádi csoportnak és az általuk megalapított Közép-európai Szabadkereskedelmi Megállapodásnak a szerepét elemezzük, amelyek hozzájárultak a vizsgált országoknak az európai integrációs folyamatba való bekapcsolódásához. A tanulmány kitér a közép-európai gazdasági kapcsolatok korábbi szerepére, majd a kapcsolatok rendszerváltás utáni újjáépítésére, a Visegrádi csoport és a CEFTA megalakulására, elemzi a CEFTA alapító tagok kereskedelmi integrációjának adatait egymás és az EU irányába, az országok mérlegét, és az árufőcsoportokat, amelyek fontos szerepet játszottak a visegrádi országok egymás közötti kereskedelmében. 1
- ItemOpen AccessA közlekedéspolitika belülnézetből(2016) Becsey Zsolt László
- ItemOpen AccessA megújuló energia iránti igények különbözőségei a közép- és kelet-európai országokban, a klímaváltozás tükrében(Károli Gáspár Református Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar, 2021) Ferencz Zoltán József
- ItemOpen AccessA Sensitive Anniversary – The Centenary of Trianon in Hungary, Slovakia and Romania(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2021) Manzinger KrisztiánThe centenary of the Treaty of Trianon was commemorated in three separate ways in the three countries of the Carpathian Basin for which Trianon has a crucial historical role, Hungary, Slovakia and Romania. While Hungary obviously focused on the loss and emphasized the need for strong regional cooperation to overcome historical grievances, in Slovakia important segments of the academic sphere showed an openness to understand the Hungarian position on the treaty, and the Slovak prime minister even publicly declared that he can accept the fact that Trianon is painful for Hungarians. Romania, on the contrary, showed no such openness at all from either the academic, or the politic sphere; and alongside propagating nationalistic messages, a law was also adopted by the Parliament declaring June 4, the day of Trianon, a national remembrance day, projecting thus another embarrassment for Romanian-Hungarian relations, both within Romania and on a bilateral level. The conclusion of the article coincides with some messages on the centenary: Trianon could only become a relic of the past if, by creating self-governance, the legal equality of the Hungarian communities in the respective states can be ensured. The Treaty of Trianon, signed on 4 June 1920, ended WWI for Hungary. A century has passed since then, yet the word ‘Trianon’ is still part of everyday life, not only in Hungary, but also in some of the neighbouring countries. Although the word ‘Trianon’ historically refers to the borders created and the injustices Hungary suffered a century ago, today it reflects more on the situation of the Hungarian communities living in the neighbouring countries. The treaty not only separated minority populated areas from Hungary, but for strategic reasons, resulted in the creation of Hungarian minorities millions-strong. These Hungarian communities still exist in the neighbouring communities, mostly forming a regional majority where they reside, and do not enjoy the collective rights they feel are necessary to provide the appropriate framework for preserving and developing their communities. This is why Trianon is still sensitive, not only for Hungary, but for several successor states as well, and why Trianon is not only a relic of the past. In this article, we will not examine the legal situation or the endeavours of the Hungarian communities, nor the position of the neighbouring states or Hungary in relation to these demands; our goal is to present how the centenary was remembered in Hungary, and the homes of the two most numerous Hungarian communities, Romania and Slovakia. Although it would be very interesting to study the contemporary evaluation of Trianon in Romanian and Slovakian historiography, since they create the milieu for political discourse in the respective state, we will not go into detail, and will only focus on the political events connected with the centenary in these countries. What is to be stressed here, is that while ‘Trianon’ has been the most important date for Hungarians and Hungary, it has traditionally had a smaller role in the historical consciousness of the majority populations of the neighbouring states. They praise other events higher; most of all the respective day in 1918 when their leaders announced their intention to secede from Hungary or incorporate those parts of it where they were the majority society. In some states, especially in Romania, that day has an important role as being the most important national holiday, while in other states, like in Slovakia, it has no special importance. June 4, however, is a day of grief for Hungarians wherever they live in the Carpathian Basin. Thus, as we will see below, any attempts to erect monuments or to adopt a law praising Trianon is not for the members of the majority nation, but against the Hungarians, showing how respective state regards the Hungarian community forming part of its citizenry.
- ItemOpen AccessA területi fókuszú kisebbségvédelem szükségessége és főbb ismérvei Európában(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2019) Manzinger KrisztiánEurópa hagyományosan a kisebbségvédelem keret- és részszabályai kimunkálásának kontinense. Földrészünkön születtek meg az első vallásbékék, majd évszázadokkal később az első vallási, illetve nyelvi megközelítésű olyan megállapodások, amelyekben a kisebbségi jogok, illetve az állampolgári jogegyenlőség elvei már államok függetlensége vagy területi gyarapodása nemzetközi elismerésének feltételeként fogalmazódtak meg. Az első világháború utáni átfogó kisebbségvédelmi rendszer is elsősorban (Közép-) Európát érintette, illetve ma is itt a legkimunkáltabb a kisebbségvédelem nemzetközi keretrendszere. A kisebbségvédelem európai megközelítése hagyományosan egyénfókuszú: a szabályozás célja a mindenkit megillető társadalmi jogegyenlőség egyéni jogokon keresztül való megteremtése. Jelen írás a szerző 2018 decemberében megvédett A területi alapú hatalommegosztás mint a multikulturális európai államok demokratikus stabilitásának lehetséges modellje című PhD-értekezésének átdolgozott változata. A szerző amellett érvel, hogy az etnikai szempontból esetleg túlságosan kirekesztő nemzetállami működés, bizonyos társadalmi szemléletbeli változások, illetve a változó demográfiai környezet – ideértve például a migráció révén átalakuló európai etnikai összetételt – együttesen olyan kihívásokat jelentenek, amelyek arra sarkallhatják az európai államokat, hogy az egyéni fókusz helyett a területi alapú megközelítésre fordítsanak nagyobb figyelmet a kisebbségvédelem során. A mostani munkában ennek alátámasztása érdekében szó esik arról, hogy milyen eredmények állnak már ma is rendelkezésre, illetve hogy a területi fókusznak milyen ismérvei szükségesek annak érdekében, hogy az tartós és valamennyi érintett fél számára megnyugtató megoldás kialakítását valamint a működés fenntarthatóságát eredményezze. Természetesen ennek vonatkozásában kiemelt figyelmet esik majd arra is, hogy a területi fókusz alkalmazása milyen módon teheti elkerülhetővé a függetlenségi törekvések erősödését.
- ItemOpen AccessÁLLAM ÉS EGYHÁZ KAPCSOLATA AZ EURÓPAI UNIÓ ORSZÁGAIBAN: MODELLEK, ALTERNATÍVÁK(2017) Birkás Antal
- ItemOpen AccessAz Egyesült Államok és Afganisztán kapcsolata a hidegháború után(Ludovika Egyetemi Kiadó, Dialóg Campus Kiadó, 2020) Wagner Péter
- ItemOpen AccessAz erdélyi autonómia(Fórum Kisebbségkutató Intézet, MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete, 2015) Miklósné Zakar Andrea; Albert AndrásAz oly sokszor és sokak által felvetett és elemzett erdélyi autonómia kérdése napjaink egyik legaktuálisabb vitájává érett Erdély kontextusában. Erdélynek mint egyedi területi entitásnak, régiónak az elismerése különböző nehézségekbe ütközik, holott a történelmi, kulturális és egyéb meghatározottság okán ennek létjogosultsága nehezen vitatható. Tévhit az, hogy csupán Székelyföld kapcsán beszélhetünk autonómiatörekvésekről, és az is helytelen elképzelés, hogy csak az Erdélyben élő magyar kisebbségek akaratában és elképzeléseiben merül fel. Az erdélyi román közéleti személyiségek és értelmiségiek részvétele és véleményei jól mutatják, hogy a románság akarata sem áll feltétlenül szemben az Erdély jövőjéről kialakult magyar elképzeléssel, vagyis nem magyar-román ellentétről kell beszélnünk a téma kapcsán, hanem valamilyen egész más feszültségről, melyet valószínűleg a politikum gerjeszt és/vagy tart fenn. Mára már elmondható, hogy a Székelyföldet kivéve, ahol a magyar kisebbség aránya még mindig domináns, Erdélyben egy kisebbség sem rendelkezik nagyobb fokú térségi koncentrációval. Ezzel a ténnyel megkérdőjelezhető Erdélynek az ország többi részétől való etnikai-kulturális törésvonal mentén történő elkülönülése, leginkább regionális törésvonalról beszélhetünk e tekintetben. Az Erdélyben megjelenő autonómiatörekvések hosszú múltra vezethetőek vissza, és gyökerei a románok mint kisebbség törekvéseiben is megnyilvánultak évszázadokkal ezelőtt.
- ItemOpen AccessCentral European Preparation for the European Integration(2021) Becsey Zsolt LászlóIn addition to the author’s scientific work, the study -based on pragmatic experiences -analyses the factors that characterized Central European countries before the change of regime (1990) and then the foreign economic model through which Poland, Hungary, the Czech Republic and Slovakia („Visegrád 4”) reached EU membership in 2004. The study highlighted that, with different depths, in all countries concerned economic policies were characterized by liberal bankruptcy regulations and strict conditions of competition, so that they could prove their ability to meet the condition of a functioning market economy for EU membership1. The export-oriented model, built on efficient inflow of foreign direct investment and high-tech in the early 1990s, was implemented by the late 1990s to demonstrate that these states were ready to meet another condition of EU membership, namely to meet the challenges of the internal market.2 This transformation represented a problem for the current account balance in the 1990s (mainly due to the loss of traditional national export capacities) only in the middle of the decade, and it was only at the end of the decade that trade balances showed surplus with the EU. The total external equilibrium of the Visegrád countries was maintained by the fact that the inflow of FDI had not yet started to conclude in the withdrawal of profits from recent investments in Central Europe, and the countervailing effect of EU net transfers, which began to arrive later parallelly with the start of the withdrawal of FDI dividends. The CEFTA co-operation concluded in 1992 followed the economic liberalization timetable of that of the Visegrád Four with the EU parallelly but did not go beyond its depth for political prudence, thus providing full opening to each other only after and through EU membership, more precisely the liberalisation in services or in sensitive agricultural trade. The CEFTA treaty was expanded to the Balkans after 1995 and has been and is still a good example for countries that do not want to stay in an ex-Soviet or ex-Yugoslav economic integration but is a good method for them to prepare for the earliest possible EU membership.
- ItemOpen AccessCentrumok és perifériák mozgásban(Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., 2021) Miklósné Zakar Andrea; Szilágyi Ferenc
- ItemOpen AccessEgy évvel a háború után(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2022) Manzinger KrisztiánA 2020 őszén lezajlott második karabahi háború jelentősen rontotta az örmény államépítés lehetőségeit a Hegyi-Karabah Köztársaságban (Arcah). Az örmény katonai összeomlást és a teljes örmény lakosság elmenekülését csak a saját érdekeit érvényesítő Oroszország beavatkozása tette elkerülhetővé. Azeri részről óriási összegekkel zajlik a visszatért területek gazdasági és társadalmi reintegrációja, miközben örmény és arcahi részről a terület működtetését próbálják biztosítani a gyökeresen megváltozott térségi viszonyok között. The Second Karabakh War have significantly worsened the prospects of ethnic Armenian state-building in the Republic of Artsakh (Nagorno-Karabakh) in late 2020. Although Moscow had its own interests with the move, it was only the Russian political intervention that both impeded the total collapse of the Armenian military and allowed the majority of the ethnic Armenian population of Artsakh to remain in their homes. Since then, Azerbaijan has been investing a vast amount of money into the economic and social reintegration of the Liberated Territories, while Armenia and Artsakh have been trying to procede amid the drastically changed regional circumstances.
- ItemOpen AccessEgy magyar katonai hírszerző a bolsevikok országában(VERITAS Történetkutató Intézet; Magyar Napló, 2022) Hammerstein JuditTaróczy mind úti beszámolójában, mind az 1925-ös helyzetjelentésében összességében pozitív képet festett a Szovjetunióról az 1924-ben útra kelő Popper József tapasztalataival, de későbbi jelentéseinek bizonyos megállapításaival való összevetésben is. Ez annál is meglepőbb, hiszen Taróczy egyébként éles szemű megfigyelő volt és felesége arisztokrata háttere, családjának sorsa sem indokolhatott ilyen részrehajlást. Feltűnő, mennyire kevés kritikai, elítélő észrevételt találunk a bolsevik államról a két első jelentésben, miközben megértő és méltató megjegyzést annál inkább, olyany- nyira, hogy néhol az a benyomásunk, mintha egy színjátékot folytató hírszerző, már-már „társutas-ízű” beszámolóját olvasnánk. A két vizsgált írásban nem a nép szenvedésére, az erőszakra, a kegyetlenségre, a szabadság hiányára, a jogfosztásra helyezi a szerző a hangsúlyt, hanem a normalizálódásra, mind a háborús időszakhoz képest, gazdaságilag, mind pedig a cári rendszerrel összevetésben, elsődlegesen morális szempontból. Míg értelmezésében a cári rendszer lezüllesztette az országot, addig a bolsevikok minden tekintetben gyarapodó pályára állították azt. Sőt a családok, gyermekek, de még a parasztok kapcsán is szinte idilli állapotokról számol be. Csak egy sokat eláruló példa: míg Poppert (amivel egyébiránt egyáltalán nem volt egyedül az országba látogatók között) Moszkva utcáit járva lépten-nyomon prostituáltak szólítják le (nem is beszélve a mérnök által meglátogatott bordélyokról), Taróczy arra a megállapításra jut, hogy a Szovjetunióban megszűnt a prostitúció. Azok az utazók, akik a tárgyilagosságra nem csak szavakban törekedtek, szinte kivétel nélkül panaszkodtak a rendetlenségre, a mérhetetlen piszokra, a káoszra, a késlekedő vonatokra, az emberek egymással szembeni kíméletlenségére. Ahogy a fentiekben már volt róla szó, Taróczy két írásában ilyenről nem, sőt épp az ellenkezőjéről, rendezettségről és tisztaságról olvashatunk. A szerző elfogultsága nyilván azzal magyarázható, hogy az 1925-ös jelentésekkel egyértelmű célja feljebbvalóinak meggyőzése volt annak szükségességéről, hogy Magyarország minél előbb diplomáciai kapcsolatot létesítsen a Szovjetunióval. Vélhetőleg emiatt igyekezett olyan képet festeni az országról, amely nem rettenti el a Szovjetunióval szemben eleve ellenszenvet tápláló, azzal ideológiailag szöges ellentétben álló magyar döntéshozókat. Ellenkezőleg, arról igyekszik biztosítani őket, hogy egy olyan, konszolidálódott, békére törekvő, politikailag pedig konzervatív, a kapitalista rendszer irányába tájékozódó országról van szó, amivel lehet és érdemes is értelmesen együttműködni. És persze ez nemcsak lehetőség, de szükséglet is egyben, hiszen a szovjet állam láthatólag egyre hatalmasabb és befolyásosabb birodalommá válik, amellyel szemben Magyarország aligha engedheti meg magának, hogy ne törekedjék a jó kapcsolatok kiépítésére. A szerző meglátása szerint az egyre kevésbé szocialista Szovjetunió kiszámítható, hasznos partner lehet, a vele kialakított diplomáciai kapcsolat nemcsak a magyar gazdaság, a magyar export szá- mára kínálhat kitörési lehetőséget, de a külpolitikai érdekek egybeesésére tekintettel a diplomáciailag elszigetelt Magyarországot revíziós törekvéseinek megvalósításához is hozzásegítheti. Taróczy utazási élménybeszámolójával és 1925-ös helyzetjelentésével gyakorlatilag szovjet tárgyalópartnerei érvelését támasztotta alá. Taróczy felvetései nem arattak elismerést. Ennek egyik oka minden bizonnyal abban rejlett, hogy a diplomáciai kapcsolatok felvételére vonatkozó javaslatát akkor fogalmazta meg, amikor az a berlini szerződés parlamenti (nemzetgyűlési) ratifikációjának meghiúsulását követően Magyarországon jó időre lekerült a napirendről. És persze az egyes konkrét megállapítások mellett az sem válthatott ki lelkesedést, hogy a bolsevik országban zajló folyamatokat a szerző mindent egybevetve túlzottan is kedvező fényben tűntette fel.
- ItemOpen AccessFejlemények az üldözött keresztények védelme érdekében – ébredő lelkiismeret az Egyesült Királyságban(Háttér Kiadó, 2019) Birkás Antal
- ItemOpen AccessHow Do You Want Me to Address You?(De Gruyter, 2020) Manzinger KrisztiánThe Macedonian name dispute, a political debate between Greece and the current Republic of North Macedonia, arose after the break-up of the multi-ethnic Yugoslavia. The issue was overpoliticized for the societies of both countries. The international community followed the dispute, yet it did not exercise any pressure on Greece to cede in a debate seen by many as the stronger bullying the weaker. A breakthrough became achievable when political forces interested in the resolution came into power in both countries in the mid-2010s. The Prespa Agreement, signed in 2018, offered a mutually acceptable resolution and opened the way for North Macedonia to enter the NATO and to the opening of accession talks with the EU in March 2020.
- ItemOpen AccessHungary’s partnering in foreign military missions: A different kind of regionalism(Honvédelmi Minisztérium, 2017) Wagner Péter; Marton PéterThis article looks at Hungary’s partnerships with other countries in the context of foreign military missions, with a focus on the post-1999 period, i.e. the period since Hungary’s accession to the North Atlantic Treaty Organization (NATO). It is interested primarily in the motives that may explain partner choice as well as the derivative benefits sought through collaboration of this kind. In particular, the authors are seeking signs if a kind of regionalism (interpreted loosely as a preference of regional partners) may be evident here.
- ItemOpen AccessKönyvismertetés: Egészségföldrajz, járványföld-rajz, vírusföldrajz – A Covid-19-világjárvány a térbeliség szemüvegén keresztül(Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület, 2023) Miklósné Zakar AndreaA bemutatott könyv mindenféleképpen hiánypótló a hazai Covid-19-szakiroda-lomban, mivel áttekintést nyújt a világjár-vánnyal kapcsolatos térbeliség és területi-ség legfontosabb jellemzőiről és aspektu-sairól. Ugyan az egészségföldrajz „szemü-vegén” keresztül értelmezi a szerző a témával – témákkal – kapcsolatos legin-kább releváns elméleti előzményeket, kutatási tapasztalatokat, vizsgálati ered-ményeket, statisztikai adatokat és azok ábrázolását stb., de mindezek hasznos ismereteket és információkat szolgáltat-nak az egészségtudomány számára is. A kiadvány jövőbeli hasznosulását elsőd-legesen a felsőoktatásban látom, de egy-úttal remek kiinduló alapot is tud nyújtani Covid-19-járvány mint társadalmi jelenség multidiszciplináris értelmezéséhez.