Magyar Nyelvtudományi Tanszék
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Magyar Nyelvtudományi Tanszék by Title
Now showing 1 - 20 of 69
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA "hát" multifunkcionalitása a beszédműfajok és a diskurzusjelölő-társulások függvényében(2017) Dér Csilla Ilona
- ItemOpen AccessA diaszpóráról - nyelvpolitikai megközelítésben(2014) Nádor Orsolya
- ItemOpen AccessA dokumentáció és a dokumentum-menedzsment kapcsolatai, összefüggései a terminológiával és a fordítói gyakorlattal(2017) Fóris Ágota; Faludi AndreaA fordítói gyakorlatban és a terminológiában egyaránt fontos szerepet játszik a dokumentáció és a dokumentum-menedzsment területe. E tanulmány célja a két terület behatárolása, a fordítással és a terminológiával való kapcsolatának bemutatása. Részletesen áttekintjük a dokumentációs munka fő fajtáit, ezek a szakírás, a szakfordítás, és a műszaki dokumentáció, és azt is bemutatjuk, hogy milyen szoftverek, szabványok segítik, és milyen törvény szabályozza a dokumentációt írók, fordítók munkáját.
- ItemOpen AccessA fordítás titkos ösvényein(ELTE Eötvös Kiadó, 2015) Károly Krisztina; Fóris Ágota
- ItemOpen Access
- ItemOpen AccessA magyar írás és olvasás tanítása – az alfabetizálás folyamata(Károli Gáspár Református Egyetem, 2019) Schmidt IldikóAz írás és olvasás ismerete és készségszintű használata elengedhetetlenül fontos a mindennapokban. Az információáramlás átalakult az elmúlt néhány évtizedben, a világ eseményeiről való tájékozódásban éppúgy, mint a közvetlen környezetünkkel folytatott interakciókban az írott információ uralja a kommunikáció legkülönbözőbb színtereit. A digitális forradalom következtében az írás- és az olvasáskészség jelentősen felértékelődött, az információfeldolgozás azonban más stratégiák mentén történik a jelen kommunikációs térben, mint évtizedekkel ezelőtt. Az emberi agy – jelen ismereteink szerint – kevésbé gyorsan változik, a tanítási és tanulási szokásaink viszont nagy mértékben átalakultak. Egy dolog azonban állandó maradt: olvasni csak olvasva lehet megtanulni, írni pedig csak írva. Ebben a kötetben az olvasó az első és második fejezetben az olvasás, majd az írás pszicholingvisztikai sajátosságaival, az ezekkel foglalkozó és ezeket leíró modellekkel ismerkedhet meg. A harmadik fejezetben az alfabetizálásról olvashatunk bővebben, ami a magyar anyanyelvi nevelésben és a magyar mint idegen nyelv tanításában is relatíve újnak számító megközelítés. A negyedik fejezetben az olvasott szövegértés fejlesztésének módszertani háttere és technikai lehetőségei tekinthetők át. Az ötödik fejezetben az írástanítás sajátosságai és a szövegalkotás tanításának alternatíváit ismerhetik meg az olvasók. Az egyes fejezetek végén néhány összefoglaló kérdés segíti az olvasottak átismétlését és megjegyzését.
- ItemOpen AccessA magyar mint tanított nyelv(2022) Nádor Orsolya
- ItemOpen AccessA magyar nyelv külföldi megismertetése, vonzereje(Gondolat Kiadó, 2017) Nádor Orsolya
- ItemOpen AccessA magyar terminológia-politikáról és -stratégiáról(Termini Egyesület, 2017) Fóris Ágota
- ItemOpen AccessA mesterségek szótárai.(Generalia, 2004) Fóris Ágota
- ItemOpen AccessA migráció és a többnyelvűség narratívái amerikai magyarok körében(2018) Szabó Gergely
- ItemOpen AccessA nyelvcsere és a nyelvi tervezés lehetőségei Moldvában(Magyar Nyelvtudományi Társaság (MNYT), 2014) Heltai János Imre
- ItemOpen AccessA szócikkek közötti utalás szerepe egynyelvű szótárakban(Berzsenyi Dániel Főiskola Uralisztikai Tanszék, 2007) Fóris Ágota
- ItemOpen AccessA szófajjelölő képzők funkcionális vizsgálata(2020) H. Varga Márta
- ItemOpen AccessA terminológiai vizsgálatok tapasztalatai(Berzsenyi Dániel Főiskola Uralisztikai Tanszék, 2006) Fóris Ágota
- ItemOpen AccessA ’passzív’ jelentés és nyelvi kifejezőeszközei a magyarban(2015) H. Varga Márta
- ItemOpen AccessA „nem” (sexus, genus) fogalma(2016) H. Varga Márta
- ItemOpen AccessAjánlások a magyar terminológiastratégiához(L'Harmattan Kiadó, 2019) Fóris Ágota; Bölcskei Andrea
- ItemOpen AccessAz alkalmazott nyelvészeti kutatások múltja, jelene és jövője a Kárpát-medencében(2018) Nádor Orsolya
- ItemOpen AccessAz egységes nyelvi repertoár pedagógiája(2016) Heltai János Imre