Nyelv, Irodalom és Kultúra Tanszék
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Nyelv, Irodalom és Kultúra Tanszék by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 31
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessKivárás és bontakozó írásbeliség(2007) Szinger Veronika
- ItemOpen AccessGótikus jegyek Lavecraft írásaiban(2011) Mócza Attila
- ItemOpen AccessA digitális Mikes-szótár(2012) Kiss Margit
- ItemOpen AccessLiteracy in Hungary(University of Cologne, 2016) Veronika Szinger; Christine Garbe; Dominique Lafontaine; Gerry Shiel; János Steklács; Ildikó Szabó; Renate Valtin
- ItemOpen AccessNominal and pronominal arguments in German: a Syntax First Alignment approach(2016) Csontos Tamás
- ItemOpen AccessA nyelvi és zenei feldolgozási folyamatok kapcsolódási pontjai(MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, 2017) Buzás Zsuzsa; Csontos Tamás
- ItemOpen AccessThe acquisition of functional categories in Hungarian and in English between the ages of 18 and 30 months(Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola, 2017) Buzás Zsuzsa; Maródi Ágnes; Csontos Tamás; Szabó Norbert
- ItemOpen AccessThe acquisition of functional categories in English and Hungarian using the database on CHILDES(Líceum Kiadó, 2017) Csontos Tamás
- ItemOpen AccessKnowledge Acquisition from Critical Annotations(2018) Tamás Mészáros; Margit KissCritical annotations are important knowledge sources when researching one’s oeuvre. They describe literary, historical, cultural, linguistic and other kinds of information written in natural languages. Acquiring knowledge from these notes is a complex task due to the limited natural language understanding capability of computerized tools. The aim of the research was to extract knowledge from existing annotations, and to develop new authoring methods to facilitate the knowledge acquisition. After structural and semantic analysis of critical annotations, authors developed a software tool that transforms existing annotations into a structured form that encodes referral and factual knowledge. Authors also propose a new method for authoring annotations based on controlled natural languages. This method ensures that annotations are semantically processable by computer programs and the authoring process remains simple for non-technical users.
- ItemOpen AccessA honlap mint nyelvi tájkép(Scientia Kiadó, 2018) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessVálaszthatóság és változatok a 12. kiadásban(Erkel Ferenc Gimnázium, 2018) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessAnyanyelv és digitális kisgyermekkor(Károli Gáspár Református Egyetem, 2018) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessRethinking the role of digital author's dictionaries in humanities research(Ljubljana University Press, Faculty of Arts, 2018) Kiss Margit; Mészáros Tamás; Čibej Vojko Gorjanc Iztok Kosem Jaka; Krek Simon
- ItemOpen AccessA nyelvi kategorizáció kérdése az anyanyelvi nevelésben(2018) Kovács Tibor Attila
- ItemOpen AccessShtylo: stilometriai elemzések webes támogatása(Szegedi Tudományegyetem, Informatikai Intézet, 2018) Dobi Jan Sándor; Mészáros Tamás; Kiss Margit
- ItemOpen AccessNemek és igenek(2019) Szinger Veronika; Szabó Ildikó
- ItemOpen AccessThe Beginnings of Lexicological Concepts in the Age of Enlightenment(2019) Margit Kiss
- ItemOpen AccessOlvasóvá nevelés újszülött kortól kezdve(2019) Szinger VeronikaEven before the formal literacy education most of the children meet literacy in a spontaneous way. Emergent literacy is the term used to describe young children’s developing literacy skills before formal reading and writing instruction in school. Much research has demonstrated that the home environment serves as an important influence in the development of emergent literacy skills in young children. Family literacy refers to literacyrelated processes, for example when family members engage in shared story reading which positively influences young children’s motivations to read. Since babies and toddlers (children under three) are dependent on their parents and carers for access to books, developmentally appropriate reading materials (board and tactile books, picture books and storytelling books nursery rhymes), are recommended which are of high quality, age appropriate, challenging without frustrating, worthy of attention for parents and carers.
- ItemOpen AccessStilometriai elemzés lehetőségei magyar történeti szövegkorpuszon(2019) Kiss MargitTanulmányomban magyar nyelvű történeti szövegek számítógépes elemzésének egy olyan lehetőségével foglalkozom, amely ötvözi a nyelv- és irodalomtudomány, az informatika és a statisztika eredményeit. A szerzőségi, illetve a stilometriai vizsgálat bár nem új keletű az irodalmi szövegelemzések esetében, módszertanát tekintve folyamatosan formálódik, megújul. Munkámban áttekintem e szövegelemzési módszer jellemzőit és alkalmazási lehetőségeit, majd esettanulmányként különböző elemzéseket mutatok be Mikes Kelemen művei alapján. Stilometriai módszerekkel vizsgálom az életműben a saját szerzőségű művek és a fordítások kapcsolatát, valamint a művek tematikai elkülönülését. Végezetül bemutatom, hogy a digitális írói szótár alkalmazása – mint történeti szöveget normalizáló eszköz – hogyan javíthatja ezeknek az elemzőmódszereknek a hatékonyságát.
- ItemOpen AccessIntransitive Passives in English(Palacký University Olomouc, 2019) Csontos Tamás