Jegyzet sorozat
Permanent URI for this collection
A Károli Könyvek - Jegyzet sorozatában megjelent könyveket tartalmazza a gyűjtemény.
Browse
Browsing Jegyzet sorozat by Issue Date
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- ItemRestrictedKommunikációs gyakorlatok(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Sólyom Réka; Magyar Nyelv-, Irodalom- és Kultúratudományi Intézet; KRE Bölcsészettudományi Kar
- ItemRestrictedNyelvi játékok(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Kovács Tünde; KRE - Bölcsészettudományi KarE módszertani segédkönyv a Nyelvi játékok című kurzushoz készült, s célja, hogy gyarapítsa a magyar mint idegen nyelv szakos hallgatók módszertani eszköztárát. A tantárgy keretében a hallgatók megismerkednek a magyar mint idegen nyelv tanításában alkalmazható nyelvi játékokkal: a mozgásos játékokkal, a táblás és egyéb társasjátékokkal, a kártyákkal és az infokommunikációs eszközökkel, alkalmazásokkal. Megvizsgáljuk, hogy az egyes játékok mely készségek (hallás utáni értés, olvasás, írás, beszéd) és mely területek (kiejtés, szókincs, grammatika, kommunikáció/pragmatika) fejlesztésére alkalmasak. A cél az, hogy a hallgatók az adott tananyag elmélyítéséhez és bevéséséhez ki tudják választani a megfelelő nyelvi játékot, illetve saját maguk is képesek legyenek a vizuális, auditív és kinesztetikus csatornákra épülő nyelvi játékok kidolgozására. Az órákon elméleti ismereteket is elsajátítanak, de a fő hangsúly a tanításban hasznosítható gyakorlati példákon van. A kötetben szereplő nyelvi játékok mind célnyelvi, mind forrásnyelvi környezetben használhatóak, s a Közös Európai Referenciakeret (KER) hat nyelvtudási szintjéhez (A1–C2) igazodnak, többségük több nyelvi szinten is bevethető. A válogatás 10 év feletti gyerekeknek és felnőtt korú nyelvtanulóknak készült. Külön piktogram hívja fel a figyelmet azokra a játékokra, amelyek kifejezetten alkalmasak a 10–14 éves korosztály számára. A segédkönyv célja, hogy a magyar mint idegen nyelv szakos hallgatók és tanárok nyelvtanulóik igényeinek tükrében kedvükre válogathassanak az itt közzétett játékok közül, adott esetben saját elképzelésük szerint alakítsák, adaptálják, bővítsék őket.
- ItemRestrictedRégebbi és újabb nyelvoktatási módszerek(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Magyar Nyelv-, Irodalom- és Kultúratudományi Intézet; Nádor Orsolya; KRE - Bölcsészettudományi KarA Régebbi és újabb nyelvoktatási módszerek című kötet a MID-tanári segédkönyvek sorozatának része; elsődleges célja, hogy egy helyre gyűjtve kínálja fel a hallgatóknak azokat az alapvető olvasnivalókat, amelyeknek a segítségével betekintést nyerhetnek az idegennyelvoktatás-történet egyes állomásaiba. A jelen kötet folytatása remélhetőleg a magyar mint idegen-, környezet- és származásnyelv tanításának módszertana lesz majd. A tantárgy, amelynek segédkönyve ez a mostani összeállítás, mindössze egy féléves, ami azt jelenti, hogy nem törekedhetünk a teljességre. A nyelvpedagógia szerteágazó történetében a fő irányok mellett kialakult, hosszabb-rövidebb ideig tartó, sokszor csak kísérleti módszerekről most nem lesz szó, viszont a kötelező és ajánlott irodalmak segítségével e területekről is lehet tájékozódni. A fejezetek kronologikus rendben követik egymást. Az első egység a kezdetektől a 18. század végéig mutatja be az idegennyelvi nyelvpedagógia történetének egyes állomásait, a második a 19. századi fő módszerekkel foglalkozik, a harmadik pedig a 20. század folyamán kikristályosodott nyelvtanítási módszereket tekinti át Bárdos Jenő, Medgyes Péter, Einhorn Ágnes, Erdei Gyula, Sólyom Réka és Nádor Orsolya tudománytörténeti munkái, összefoglalói alapján, amelyek közléséhez ezúton is köszönöm a hozzájárulásukat.
- ItemRestrictedLeíró grammatikai ismeretek : magyar mint idegen nyelv szakos hallgatók részére(Károli Gáspár Református Egyetem ; L'Harmattan Kiadó, 2020) Balogh JuditA tankönyv a magyar mint idegen nyelv szakos levelező képzésben részt vevő kárpátaljai tanároknak/hallgatóknak kíván segítséget nyújtani a leíró grammatika, a leíró nyelvtan megismeréséhez. Közérthető módon mutatja be a nyelv és a nyelvhasználat legfontosabb tudnivalóit. Szól a magyar nyelv felépítéséről, alapvető szabályairól. A nyelvi egységek (pl. a szóelemek, a szavak, a szókapcsolatok, a mondatok) ismerete és összeszerkesztésük módjai ugyanis elengedhetetlenek ahhoz, hogy a magyar nyelvi jelenségek, nyelvi formák, struktúrák bemutathatók és taníthatók legyenek más anyanyelvűek számára. A nyelvtani tudás ugyanakkor lehetővé teszi a különböző nyelvek felépítésének, szerkezetének összehasonlítását, a hasonlóságok és a különbségek feltérképezését is, ezáltal megkönnyítheti a nyelvünkkel való ismerkedést. A könyvben az elméleti tudnivalók mellett gyakorlati feladatok is segítik a legfontosabb magyar nyelvi ismeretek elsajátítását.
- ItemRestrictedA szürrealizmus utáni francia költészet(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Sepsi Enikő; KRE-Bölcsészettudományi KarEgyetemi és szakkollégiumi előadások és szemináriumok, fordítóműhelyek és tudományos publikációk során alakult ki a most közzétett egyetemi jegyzet. A 20. század elejének főbb vitáit taglaló bevezető tanulmány után a szürrealizmus utáni, de arra szüntelenül visszautaló francia költészet válogatott alkotásait veszi górcső alá ez a hallgatók és kollégák számára készített, elemzésekkel, bevezető tanulmányokkal ellátott szöveggyűjtemény. Egynéhány szöveget, mint Philippe Jaccottet, André Du Bouchet, Jacques Dupin, René Char és Michel Deguy egyes verseit, továbbá Jean-Michel Maulpoix líraiságról írott átfogó esszéjét most tesszük közzé először magyar nyelven. Utóbbi szerző néhány sorával ajánljuk a tankönyvet a kedves olvasó figyelmébe: "Manapság még a reklámokban is folyton azt látjuk, hogy a képek sokkal inkább felkeltik, mint oltják a szomjúságot. Az általuk megvalósuló jelenlét hatásának arányában elbódítanak és elmélyítik a hiányt. Mi mást is tehetne a költő, aki nem tagadja meg a képet, és mint Rimbaud, kiárusítja az ötleteit, mint hogy minduntalan ide-oda jár a képek keltette vágy és a valóság közt, amelytől elfordult? A líra ez a sántikálás. Az írás nem más, mint a küszöbön maradni. Fogadni és szélnek ereszteni a képeket. Felmérni, hogy mekkora a szomjúság, mely mi magunk vagyunk."
- ItemRestrictedA magyar kiejtés tanítása(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Gyöngyösi Lívia; Kampó Ildikó; M. Pintér Tibor; KRE-Bölcsészettudományi KarNyelvet tanulni nem egyszerű. Nyelvet tanítani még kevésbé az. A nyelvtanulás és nyelvoktatás számos részterülete közül kötetünkben a hangtannal kapcsolatos alapvető kérdéseket igyekeztünk körüljárni, és segítséget nyújtani a magyar mint idegen nyelvet tanulók és tanítók számára. A kötet ugyan (beszéd)hangokról szól, de nem „hangos”; vezetni próbál, de nem „vezér”. Olyan oktatási segédletként írtuk, amely a maga modernitásával és szemléletével áthidalja a régi és új közti űrt. Olyan segédkönyvet szerettünk volna írni, amely hatékonyan használható gyakorlati útmutatóként szolgál a nyelvoktatást tanuló hallgatók kezében, egyben rávilágít a hangtan nyelvoktatásban elfoglalt szerepére. Ugyanakkor azt is hangsúlyozzuk, hogy a kötet elméleti anyaga és gyakorlati példái a magyar standard nyelvváltozat adekvát kiejtését követik, annak elsajátításában nyújtanak segédkezet. A nyelv ennél bonyolultabb, de reméljük, hogy az írás–beszéd–hallás hármas kötődését, egymásra utaltságát sikerült megfelelően ábrázolnunk.
- ItemRestrictedRendhagyó nyelvtörténet(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) H. Varga Márta; KRE-Bölcsészettudományi KarA mai nyelvállapot sok mindent őriz a múltból, a megelőző nyelvtörténeti korszakok különféle fázisaiból, ezért megismerésében és megértésében sok esetben nagy segítséget jelent a történeti szemlélet érvényesítése. A nyelvi rendszer számos „szabálytalanságának”, látszólagos logikátlanságának, kivételesnek minősített nyelvi (helyesírási, grammatikai, jelentésbeli, stilisztikai stb.) jelenségének magyarázatáért érdemes korábbi nyelvtörténeti korok eseményeihez, tényeihez visszanyúlnunk. A nyelvtörténeti kutatások eredményei nemcsak a magyarnak mint anyanyelvnek, hanem a magyarnak mint idegen nyelvnek az oktatásában is felhasználhatók: a nyelv történeti szempontú vizsgálatát a magyar mint idegen nyelvi órákon elsősorban a jelenségek okát feltáró háttérismeretként, a leíró nyelvészeti ismeretek kiegészítésére, az egyes nyelvi jelenségek tudományosan is helytálló magyarázatára érdemes alkalmazni. A kötet 35 kérdés-feleletben foglalja össze a magyar mint idegen nyelvi órákon leggyakrabban előkerülő grammatikai kérdésekkel kapcsolatos legfontosabb nyelvtörténeti tudnivalókat. Ezek a fejtegetések elsősorban a MID oktatói és diákjai számára nyújthatnak hasznos információkat, de az olvasók között szívesen köszöntünk mindenkit, aki érdeklődik a nyelvi változások és a nyelvtörténeti kérdések iránt.
- ItemRestrictedNyelvtörténet dióhéjban(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Oszkó Beatrix; KRE-Bölcsészt Tudományi KarHáz – házak, kéz – kezek, ló – lovak. Miért ilyen sokfélék a többes számú alakok? Erre a kérdésre is megtalálható a válasz kötetünkben. Célunk a magyar nyelvtörténet azon részleteit áttekinteni, amelyek ismerete elengedhetetlen egy magyar mint idegen nyelv tanár számára ahhoz, hogy diákjainak magyarázatot tudjon adni az ilyen és hasonló kérdésekre. A tananyag elolvasása után a tanárjelölteknek nemcsak hang-, morféma- és grammatikatörténeti ismereteik bővülnek, a magyar szókészlet összetételéről és a helyesírás történetéről is pontosabb képük lesz. Egy nyelv történetével szoros kapcsolatban van beszélőinek kultúrtörténete is. Kihasználva a sorozat adta lehetőségeket arra törekedtünk, hogy ne csak a szigorúan vett nyelvi változásokat és azok mai nyelvünkben felismerhető nyomait mutassuk be, hanem a hozzájuk kapcsolódó területekre is kitekintettünk. A színes illusztrációk mellett gyakran hivatkozunk internetes oldalakra, amelyek egy kérdés kibontásának további lehetőségeit rejtik.
- ItemRestrictedMódszertani útmutató a magyar nyelv tanításához(Károli Gáspár Református Egyetem, 2021) Dóla Mónika; KRE-Bölcsészettudományi KarA szoros értelemben vett szakmódszertan a tanítás-tanulás gyakorlati szintjére tartozik. Feladata, hogy a tanulás kontextusának függvényében meghatározott célokhoz, tartalmakhoz és eredményekhez tanulási-fejlesztési és értékelési folyamatokat, eljárásokat, gyakorlatokat rendeljen: útmutatást nyújtson a tanórai tevékenységek megtervezéséhez, technikákat, eszközöket javasoljon a tanításhoz-tanuláshoz mint gyakorlati tevékenységhez. A tanórán alkalmazott módszerek és eljárások sohasem légüres térben mozognak, nem csupán találomra összeszedett, foltvarrás-szerűen összeillesztett „színes” ötletekre utalnak, amelyek élvezetesebbé teszik a tanulást, hanem szervesen kötődnek különféle nyelvtudományi, pszichológiai, pedagógiai modellekhez, szemléletekhez. A jelen kötet bemutatja azokat a nyelvpedagógiai megfontolásokat és alapelveket, amelyekre napjaink magyar (mint idegen) nyelv tanítása épülhet a tervezéstől az értékelésig, és módszertani javaslatokkal szolgál a tanítási-tanulási folyamat egyes fázisaihoz a magyar (mint idegen) nyelv (leendő) tanárai számára. Ennek az útmutató segédkönyvnek az a célja, hogy segítse a (leendő) tanárok gyakorlati munkáját azzal, hogy támpontokkal szolgál a tanulási-fejlesztési folyamat megtervezéséhez, megszervezéséhez és támogatásához, valamint konkrét eljárásokat, gyakorlatokat javasol a tanórai munkához és a tanítás-tanulás értékeléséhez.
- ItemRestrictedKandzsi-Gyökök(Károli Gáspár Református Egyetem, 2021) Molnár Gergő Ádám; KRE-Bölcsészettudományi KarA Kandzsi-gyökök. Munkafüzet a kínai írásjegyeket, vagyis a kandzsikat felépítő legfontosabb és leggyakoribb alapelemeket, a gyököket mutatja be. A munkafüzet felsorolja a kandzsi-gyökök típusait, hogy hol helyezkednek el az írásjegyben, emellett tanulási tippekről és kreatív feladatokról is lehet olvasni benne. A kezdő feladatsor a gyökök kandzsiban való elhelyezkedését mutatja be. A munkafüzet fő része a legfontosabb és leggyakoribb gyökök bemutatása típusaik, elhelyezkedésük szerint. Minden gyöknél szerepel annak ábrája a vonássorrenddel együtt, japán elnevezése, jelentése, sorszáma (amely segít a szótárakban való tájékozódásban), és hogy az adott gyök mivel kapcsolatos, mihez köthető. Minden gyöknél kandzsi példák is fel vannak sorolva. A munkafüzetben ismétlő gyakorlófeladatok találhatók az adott gyöktípusokhoz, és összefoglal feladatsor foglalja egybe a tanultakat. A tanulást a kandzsi-gyökökkel kapcsolatos szakkönyvek,tankönyvek és segédanyagok jegyzéke segíti, továbbá gyakorlásra, kutatómunkára, illetve online játékok használatára alkalmas internetes weboldalak listája.
- ItemOpen AccessTestábécé a rituálpedagógiában(Károli Gáspár Református Egyetem, 2022) Punk MáriaA rituálpedagógia a gyermeki játékban és mozgásban fellelhető vitalitást és organikus testi kifejezést használja a test és a lélek egységének harmonikus fenntartására és egy régen elfeledett, a gyermekek által azonban még birtokolt testnyelv elsajátítására. Módszertanának fontos alappillére a Zygmunt Molik (Jerzy Grotowski egykori színésze) által kialakított testábécé, melynek analógiájára a felnőtt színésztréningből, illetve gyermekmozgásokból, jóga- és gerincgyakorlatokból, valamint állatok sajátos mozgásjegyeiből készült e mozgásgyűjtemény. Elemei univerzális mozgások, melyek színházi alkotásra, a test hétköznapi mozdulatainak felfrissítésére, mozgás- és kognitív képességek fejlesztésére egyaránt alkalmazhatók. A módszer – melyet Jerzy Grotowski világhírű színházi reformer elméleti és gyakorlati alapvetésére épített fel Punk Mária drámapedagógus (és drámaórák, szakkörök, nyári táborok keretében folyamatosan tanít gyerekeknek) – kisgyermekkortól egészen időskorig igyekszik megszólítani az érdeklődőt, hogy mozgáselemei által ösztön és értelem kapcsolatában megtalálhassa egészség és teljesség egységét.
- ItemRestrictedPoimenika: A lelkigondozás elmélete(Károli Gáspár Református Egyetem, 2023) Szabóné László Lilla; KRE-Bölcsészettudományi KarEz az egyetemi jegyzet a lelkigondozás elméletébe vezeti be az olvasót. Elsőként bemutatja a poimenikai ismeretelmélet világát, ismerteti a legfontosabb fogalmakat, valamint a keresztény lelkigondozás történetének sajátosságait. A kötet második részében a 20. századi lelkigondozói megközelítéseket járja körül a szerző. Bemutatja a lelkigondozás hétköznapi, kérügmatikus, terápiás, társadalmi és filozófiai-etikai, illetve rituális dimenzióit, legfontosabb képviselőit és jellegzetességeit. Ezt követően a gyógyító jelenlét modelljén keresztül beszél a lelkigondozás sokrétűségéről, a betegség–szenvedés–gyógyulás témájában a lelkigondozás teológiailag meghatározott felelősségéről, a lelkigondozói szolgálat spirituális meghatározottságáról és a korábban bemutatott dimenzióknak a gyógyító jelenlét modelljébe történő integrálásáról.