Jegyzet sorozat
Permanent URI for this collection
A Károli Könyvek - Jegyzet sorozatában megjelent könyveket tartalmazza a gyűjtemény.
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessTestábécé a rituálpedagógiában(Károli Gáspár Református Egyetem, 2022) Punk MáriaA rituálpedagógia a gyermeki játékban és mozgásban fellelhető vitalitást és organikus testi kifejezést használja a test és a lélek egységének harmonikus fenntartására és egy régen elfeledett, a gyermekek által azonban még birtokolt testnyelv elsajátítására. Módszertanának fontos alappillére a Zygmunt Molik (Jerzy Grotowski egykori színésze) által kialakított testábécé, melynek analógiájára a felnőtt színésztréningből, illetve gyermekmozgásokból, jóga- és gerincgyakorlatokból, valamint állatok sajátos mozgásjegyeiből készült e mozgásgyűjtemény. Elemei univerzális mozgások, melyek színházi alkotásra, a test hétköznapi mozdulatainak felfrissítésére, mozgás- és kognitív képességek fejlesztésére egyaránt alkalmazhatók. A módszer – melyet Jerzy Grotowski világhírű színházi reformer elméleti és gyakorlati alapvetésére épített fel Punk Mária drámapedagógus (és drámaórák, szakkörök, nyári táborok keretében folyamatosan tanít gyerekeknek) – kisgyermekkortól egészen időskorig igyekszik megszólítani az érdeklődőt, hogy mozgáselemei által ösztön és értelem kapcsolatában megtalálhassa egészség és teljesség egységét.
- ItemRestrictedKandzsi-Gyökök(Károli Gáspár Református Egyetem, 2021) Molnár Gergő Ádám; KRE-Bölcsészettudományi KarA Kandzsi-gyökök. Munkafüzet a kínai írásjegyeket, vagyis a kandzsikat felépítő legfontosabb és leggyakoribb alapelemeket, a gyököket mutatja be. A munkafüzet felsorolja a kandzsi-gyökök típusait, hogy hol helyezkednek el az írásjegyben, emellett tanulási tippekről és kreatív feladatokról is lehet olvasni benne. A kezdő feladatsor a gyökök kandzsiban való elhelyezkedését mutatja be. A munkafüzet fő része a legfontosabb és leggyakoribb gyökök bemutatása típusaik, elhelyezkedésük szerint. Minden gyöknél szerepel annak ábrája a vonássorrenddel együtt, japán elnevezése, jelentése, sorszáma (amely segít a szótárakban való tájékozódásban), és hogy az adott gyök mivel kapcsolatos, mihez köthető. Minden gyöknél kandzsi példák is fel vannak sorolva. A munkafüzetben ismétlő gyakorlófeladatok találhatók az adott gyöktípusokhoz, és összefoglal feladatsor foglalja egybe a tanultakat. A tanulást a kandzsi-gyökökkel kapcsolatos szakkönyvek,tankönyvek és segédanyagok jegyzéke segíti, továbbá gyakorlásra, kutatómunkára, illetve online játékok használatára alkalmas internetes weboldalak listája.
- ItemRestrictedRendhagyó nyelvtörténet(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) H. Varga Márta; KRE-Bölcsészettudományi KarA mai nyelvállapot sok mindent őriz a múltból, a megelőző nyelvtörténeti korszakok különféle fázisaiból, ezért megismerésében és megértésében sok esetben nagy segítséget jelent a történeti szemlélet érvényesítése. A nyelvi rendszer számos „szabálytalanságának”, látszólagos logikátlanságának, kivételesnek minősített nyelvi (helyesírási, grammatikai, jelentésbeli, stilisztikai stb.) jelenségének magyarázatáért érdemes korábbi nyelvtörténeti korok eseményeihez, tényeihez visszanyúlnunk. A nyelvtörténeti kutatások eredményei nemcsak a magyarnak mint anyanyelvnek, hanem a magyarnak mint idegen nyelvnek az oktatásában is felhasználhatók: a nyelv történeti szempontú vizsgálatát a magyar mint idegen nyelvi órákon elsősorban a jelenségek okát feltáró háttérismeretként, a leíró nyelvészeti ismeretek kiegészítésére, az egyes nyelvi jelenségek tudományosan is helytálló magyarázatára érdemes alkalmazni. A kötet 35 kérdés-feleletben foglalja össze a magyar mint idegen nyelvi órákon leggyakrabban előkerülő grammatikai kérdésekkel kapcsolatos legfontosabb nyelvtörténeti tudnivalókat. Ezek a fejtegetések elsősorban a MID oktatói és diákjai számára nyújthatnak hasznos információkat, de az olvasók között szívesen köszöntünk mindenkit, aki érdeklődik a nyelvi változások és a nyelvtörténeti kérdések iránt.
- ItemRestrictedMódszertani útmutató a magyar nyelv tanításához(Károli Gáspár Református Egyetem, 2021) Dóla Mónika; KRE-Bölcsészettudományi KarA szoros értelemben vett szakmódszertan a tanítás-tanulás gyakorlati szintjére tartozik. Feladata, hogy a tanulás kontextusának függvényében meghatározott célokhoz, tartalmakhoz és eredményekhez tanulási-fejlesztési és értékelési folyamatokat, eljárásokat, gyakorlatokat rendeljen: útmutatást nyújtson a tanórai tevékenységek megtervezéséhez, technikákat, eszközöket javasoljon a tanításhoz-tanuláshoz mint gyakorlati tevékenységhez. A tanórán alkalmazott módszerek és eljárások sohasem légüres térben mozognak, nem csupán találomra összeszedett, foltvarrás-szerűen összeillesztett „színes” ötletekre utalnak, amelyek élvezetesebbé teszik a tanulást, hanem szervesen kötődnek különféle nyelvtudományi, pszichológiai, pedagógiai modellekhez, szemléletekhez. A jelen kötet bemutatja azokat a nyelvpedagógiai megfontolásokat és alapelveket, amelyekre napjaink magyar (mint idegen) nyelv tanítása épülhet a tervezéstől az értékelésig, és módszertani javaslatokkal szolgál a tanítási-tanulási folyamat egyes fázisaihoz a magyar (mint idegen) nyelv (leendő) tanárai számára. Ennek az útmutató segédkönyvnek az a célja, hogy segítse a (leendő) tanárok gyakorlati munkáját azzal, hogy támpontokkal szolgál a tanulási-fejlesztési folyamat megtervezéséhez, megszervezéséhez és támogatásához, valamint konkrét eljárásokat, gyakorlatokat javasol a tanórai munkához és a tanítás-tanulás értékeléséhez.
- ItemRestrictedA szürrealizmus utáni francia költészet(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Sepsi Enikő; KRE-Bölcsészettudományi KarEgyetemi és szakkollégiumi előadások és szemináriumok, fordítóműhelyek és tudományos publikációk során alakult ki a most közzétett egyetemi jegyzet. A 20. század elejének főbb vitáit taglaló bevezető tanulmány után a szürrealizmus utáni, de arra szüntelenül visszautaló francia költészet válogatott alkotásait veszi górcső alá ez a hallgatók és kollégák számára készített, elemzésekkel, bevezető tanulmányokkal ellátott szöveggyűjtemény. Egynéhány szöveget, mint Philippe Jaccottet, André Du Bouchet, Jacques Dupin, René Char és Michel Deguy egyes verseit, továbbá Jean-Michel Maulpoix líraiságról írott átfogó esszéjét most tesszük közzé először magyar nyelven. Utóbbi szerző néhány sorával ajánljuk a tankönyvet a kedves olvasó figyelmébe: "Manapság még a reklámokban is folyton azt látjuk, hogy a képek sokkal inkább felkeltik, mint oltják a szomjúságot. Az általuk megvalósuló jelenlét hatásának arányában elbódítanak és elmélyítik a hiányt. Mi mást is tehetne a költő, aki nem tagadja meg a képet, és mint Rimbaud, kiárusítja az ötleteit, mint hogy minduntalan ide-oda jár a képek keltette vágy és a valóság közt, amelytől elfordult? A líra ez a sántikálás. Az írás nem más, mint a küszöbön maradni. Fogadni és szélnek ereszteni a képeket. Felmérni, hogy mekkora a szomjúság, mely mi magunk vagyunk."
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »