Művészettudományi és Művészetpedagógiai Tanszék
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Művészettudományi és Művészetpedagógiai Tanszék by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessLe "théâtre" immobile de János Pilinszky - lu dans l'optique de Mallarmé, Simone Weil et Robert Wilson(L'Harmattan Kiadó, 2014) Sepsi Enikő
- ItemOpen AccessAudiovisual humour transfer strategies in the Italian, German and Hungarian dubbed versions of Shrek the Halls(Peter Lang, 2014) Mudriczki Judit
- ItemOpen AccessPilinszky János mozdulatlan színháza: Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében(Károli Gáspár Református Egyetem, 2015) Sepsi Enikő
- ItemOpen AccessBarlangtól a kupoláig: szakrális terek akusztikai hatásairól - Az archaeoakusztikától a hangterápián át a kortárs előadóművészetig(Károli Gáspár Református Egyetem, 2016) Lovász Irén
- ItemOpen AccessAmikor Isten késni látszik: A transzformáció köre a Visszaszületés című színielőadásban(Károli Gáspár Református Egyetem, 2017) Prontvai Vera
- ItemOpen AccessA sebzettség esztétikuma: A hiátus szerepe a Halotti pompa színrevitelében(2019) Prontvai Vera
- ItemOpen Access
- ItemOpen AccessShakespeare's Art of Poesy in King Lear: an emblematic mirror of governance on the Jacobean stage(Károli Gáspár Református Egyetem, L'Harmattan Kiadó, 2020) Mudriczki JuditWilliam Shakespeare’s King Lear has long received considerable attention for textual, philological and theatrical reasons. This monograph combines the most recent academic research and the close reading of the 1608 Quarto text to find answers to the question what makes this play an outstanding and exceptional work of art. Written to be performed to a courtly audience, the text bears traces of the dramaturgical heritage of Tudor interludes as well as the tropes of early Jacobean public discourses on royal power. Relying on The Arte of English Poesie, George Puttenham’s Early Modern handbook of rhetorical and poetic conventions, the monograph offers a historically plausible understanding of the play and argues that the corporeal image cluster of the text corresponds to the rhetoric of the royal discourse based on the tropes of the body politic. The research findings eventually lead to the conclusion that the 1608 King Lear Quarto stands as a dramatic response to royal propaganda and it is meant to hold a mirror of governance to the royal court and to King James in particular, who supposedly was present at the first performance of the play in Whitehall.
- ItemOpen Access
- ItemOpen AccessA gyógyító hangok antropológiájához: a népdaléneklés testi-lelki hatásairól(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Lovász Irén
- ItemOpen AccessDráma a tanteremben: Történetek cselekvő feldolgozása(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Bethlenfalvy Ádám
- ItemOpen AccessLiving Through Extremes in Process Drama(Károli Gáspár Református Egyetem, 2020) Bethlenfalvy Ádám
- ItemOpen AccessPoetic Images, Presence, and the Theater of Kenotic Rituals(Routledge, 2021) Sepsi EnikőThis book explores the interrelation of contemporary French theatre and poetry. Using the pictorial turn in the various branches of art and science, its observable features, and the theoretical framework of the conceptual metaphor, this study seeks to gather together the divergent manners in which French poetry and theatre address this turn. Poetry in space and theatricality of poetry are studied alongside theatre, especially to the performative aspect of the originally theological concept of "kenosis". In doing so the author attempts to make use of the theological concept of kenosis, of central importance in Novarina’s oeuvre, for theatrical and dramatological purposes. Within poetic rituals, kenotic rituals are also examined in the book in a few theatrical practices – János Pilinszky and Robert Wilson, Jerzy Grotowski and Eugenio Barba – facilitating a better understanding of Novarina’s works. Accompanied by new English translations in the appendices, this is the first English language monograph related to the French essayist, dramaturg and director Valère Novarina’s theatre, and will be of great interest to students and scholars in theatre and literature studies. (www.taylorfrancis.com)
- ItemOpen AccessÚjrafordítás vagy audiovizuális adaptáció?: Szabó Lőrinc Ahogy tetszik fordításának utóélete a magyar szinkrondramaturgiai gyakorlatban(Károli Gáspár Református Egyetem, L'Harmattan Kiadó, 2021) Mudriczki Judit
- ItemOpen AccessA karanténoktatás tapasztalatai szegregátumban és azon kívül(2021) Németh Szilvia; Rajnai Richárd; Cziboly Ádám; Bethlenfalvy Ádám
- ItemOpen Access„Ez hasznos!” – Máig élő gyimesi népi imádságok és gyógyító „mondások”(Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézet, 2021) Lovász Irén
- ItemOpen AccessDrámapedagógia(InSite Drama, 2021) Bethlenfalvy Ádám
- ItemOpen AccessA Doppelgänger-effektus identitáskonstruáló szerepe a Karády-jelenségben(Károli Gáspár Református Egyetem, L'Harmattan Kiadó, 2021) Lips Adrián
- ItemOpen AccessVerbal and Non-verbal Communication in Art Therapy Workshops(2021) Lips Adrián
- ItemOpen AccessPilinszky János színházi és filmes víziója ma(Károli Gáspár Református Egyetem, 2022) Sepsi Enikő; Visky András; Iványi Bence; Prontvai Vera; Maczák Ibolya; Hernádi Mária; Horváth Zsuzsa; N. Mandl Erika; Kemény Aranka; Sebők Melinda2021-ben kettős évfordulót ünnepelhettünk: 100 éve született és 40 éve halt meg Pilinszky János. Életműve azonban máig élő - sőt, az évek számos új kutatást inspiráltak az alkotó halála után is. Ezek közé tartoznak a színházi és filmes víziójával kapcsolatos vizsgálatok. A Károli Gáspár Református Egyetem - partnerségben a Petőfi Irodalmi Múzeummal, a Nemzeti Színházzal, a Csokonai Színházzal, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézettel, a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetemmel - a Petőfi Kulturális Ügynökség támogatásával 2021. november 26-27-én ünnepi konferenciával, művészeti eseményekkel és hallgatói pályázatokkal ünnepelte a kettős évfordulót. A tanulmánykötet témája Pilinszky János színházhoz és filmhez kapcsolódó tevékenysége, azaz színházi víziója, dráma- és kritikaírói munkássága, valamint ezek forrásai. Szó esik Pilinszky műveinek színházi és filmes feldolgozásairól, illetve ezek hatástörténetéről, utóéletéről is. Több tanulmány méltatja a szerző irodalom-, színház- és filmtörténeti jelentőségét a műfajköziség lehetőségeinek maximális figyelembevételével. A kötetet a kerekasztal-beszélgetésben részt vevő költők, színházi és filmes rendezők alkotásai, valamint a művészeti események fotói egészítik ki. Kiadványunk a költő eddig kevéssé ismert arcát igyekszik bemutatni: olyan alkotóét, aki (noha költőként vált ismertté) számos más művészeti ágat inspirált, ugyanakkor saját költészetét is több művészeti ág inspirálta. A kutatók és a laikus műélvezők számára egyaránt olyan "egyenes labirintus" ez, "melyben / mind tömöttebb és mind tömöttebb / és egyre szabadabb a tény, hogy röpülünk".