Jogtörténeti és Jogelméleti Intézet
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Jogtörténeti és Jogelméleti Intézet by Title
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA bírák és bírósági hivatalnokok felelősségéről szóló 1871. évi viii. tc. képviselőházi vitája(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2022) Schlachta Boglárka Lilla
- ItemOpen AccessA bírák személyi táblázatainak szabályozása 1872 és 1900 között(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2022) Schlachta Boglárka Lilla
- ItemOpen AccessA büntetőjogi rágalmazás és becsületsértés(Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanács Médiatudományi Intézete, 2017) Tóth J. ZoltánJelen könyv a rágalmazással és a becsületsértéssel, valamint érintőlegesen az egyéb defamatorikus deliktumokkal kapcsolatos szabályozással foglalkozik. Célja egyrészt annak áttekintése, hogy milyen elméleti problémák vetődnek vagy vetődhetnek fel a szólásszabadságnak a méltóság, illetve a becsület védelme érdekében történő, kriminális jellegű korlátozásai során, másrészt annak felvázolása, hogy e problémákra milyen válaszok születtek és születnek az ilyen jellegű korlátozásokat alkalmazó (jellemzően európai) államokban, ezen belül is elsősorban Magyarországon. A könyv továbbá választ keres arra a kérdésre is, hogy a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) véleménynyilvánítási szabadsággal kapcsolatos gyakorlata milyen követelményeket támaszt az európai államok defamatorikus jogi szabályozásával szemben, illetve e követelmények mennyiben érvényesülnek ma az európai országok büntető jogalkotási és jogalkalmazási praxisában.
- ItemOpen AccessA közigazgatási bíráskodás annotált bibliográfiája(Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási Továbbképzési Intézet, 2020) Nagy PéterA közigazgatási bíráskodásról szóló szakirodalom az 1870-es évektől kezdve a jelenkorig könyvtárnyi méretűvé gyarapodott. E téma a rendszerváltás utáni tudományos diskurzusban és közbeszédbe újfent jelentős súllyal jelent meg, a különbíróságként való újbóli felállítása pedig ismételten a közjogi vizsgálódások homlokterébe helyezte a kérdést, ugrásszerűen megnövelve az így is jelentős mértékű vonatkozó szakirodalmat. E munka célja, hogy a közigazgatási bíráskodás legfontosabb magyar szakirodalmát retrospektív módon összegyűjtse és rövid annotációval ellátva közzé tegye az ebből készült bibliográfiát, ezzel hozzájárulva a magyar tudományos eredmények könnyebb áttekinthetőségéhez, segítséget nyújtva a téma irodalmában elmélyülni kívánó tudósoknak, a téma iránt érdeklődő szélesebb közönségnek. A kívánt eredmény tudományos igényű teljesítéséhez a gyűjtendő irodalom tematikai kereteit pontosan meg kell határozni. Jelen munka az általános hatáskörű közigazgatási bíráskodással kíván foglalkozni, ebből következik, hogy a különálló pénzügyi közigazgatási bíráskodás e tematikai keretek közé nem beilleszthető. Az egyik legnehezebb feladatot a vegyes témájú szakirodalmi tételek osztályozása jelentette. Ebben az esetben azt a módszert alkalmaztam, miszerint ha egy tanulmány célját tekintve nem a tárgykörbe vágó eredmények felmutatását tűzte ki fő céljául, azonban tartalma szerint számottevő mértékben vonatkozó kérdést is felvetett vagy tisztázott, feljegyeztem. A második világháborút követő időszak közigazgatási bíráskodáshoz kapcsolódó irodalmának összegyűjtése számos módszertani kérdést vet fel. Az államigazgatási határozatok bírói felülvizsgálatának ugyan csak terjedelmes szakirodalmát nem rögzítettem, csupán azokat a jelentősebb műveket, melyek az elvárt ideológiai keretek között, de tárgyalja a közigazgatási bíráskodás témáját. A vonatkozó szakirodalmi tételek a kéziratoktól, a nehezen beszerezhető különlenyomatoktól, a 2-3 íves kis füzetektől egészen a lexikonok vonatkozó szócikkéig terjednek. A gyűjtendő művek körébe vettem a szaktanulmányok, monográfiák, könyvrészletek mellett az egyes beszédek lejegyzett változatait és a döntvényeket gyűjtő, joggyakorlatot elemző munkákat is. Ahol megállapítható volt, feltüntettem az eredeti cikket és mellette a különlenyomatok könyvészeti adatait is rögzítettem. Az egymásra reflektáló munkák esetén azok kapcsolatát és időrendiségét is igyekeztem feltüntetni. A művek könyvészeti adatait eredeti írásmóddal, betűhív formában közlöm. Gyűjtésre csak a tudományos módszerrel írt művek kerültek, tehát a különböző publicisztikák, napilapokban megjelenő cikkek ebből az összefoglalásból kimaradtak. Ez alól kivételt képeznek a tudományos folyóiratokban megjelent konferencia-beszámolók. A tanulmány forrásbázisába tartoznak a magyar szerzők által írt magyar vagy idegen nyelven megjelent közigazgatási bíráskodással foglalkozó művek, azonban a külföldi szakírók által publikált magyar vagy idegen nyelvű írások kívül esnek jelen tanulmány keretein.
- ItemOpen AccessA legfelsőbb bírói fórum jogegységesítési kötelezettsége:(HVG-ORAC, 2020) Balássy Ádám Miklós
- ItemOpen AccessA negotiorum gestor a semet ipso exigere kötelezettsége egy Tryphoninus-fragmentum alapján(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2023) Giovannini Máté
- ItemOpen AccessA negotiorum gestor felelőssége a római klasszikus jogban(Károli Gáspár Református Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar, 2021) Giovannini Máté
- ItemOpen AccessA Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 1977-es felülvizsgálata a levéltári források tükrében(Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó, 2018) Nagy Péter
- ItemOpen AccessA principátus kormányzása és igazgatása Augustus uralmának idején (Kr.e. 27 – Kr.u. 14)(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2022) Pókecz Kovács AttilaAugustus a császárság burkolt egyeduralmi formáját, a principátus rendszerét alakította ki, amelyben az egyeduralom minden elemét sikeresen építette rá a köztársaság közjogi intézményeire. Bár rendszerét ideiglenesnek szánta, mégis három évszázadon keresztül fennálló kormányzati rendszert alakított ki. Ezzel kapcsolatban az a kérdés merül fel, hogy miben rejlett Augustus államszervezői tevékenységének titka. A kérdés megválaszolásához először a principátus államrendszerének kormányzása, majd ezt követően az igazgatása kerül elemzésre. Augustus sikerének alapja egyrészt a szenátussal kialakított kompromisszum volt, másrészt az, hogy a sajátos helyzethez igazodó, pragmatikus szemléletű intézményeket vezetett be, ügyelve a régi hagyományok fenntartásának a külsőségeire.
- ItemOpen AccessA történelmi Pontius Pilatus és magistraturájának identifikálása(A Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara, 2023) Giovannini MátéIudaea provincia ötödik helytartója a passiótörténet révén vált világszerte ismerté. Könyvtárakat tölt ki Pontius Pilatus személyével, karrierével, - különösen a Jézus-perrel összefüggésben felmerülő – hivatali jogkörével foglalkozó szakirodalom. Az utókor rendelkezésére álló csekélyke forrásbázis feltérképezését követően, a témában elmélyülni szándékozó megrökönyödve konstatálja, hogy a történeti, teológiai, római jogi kutatások időről időre újabb problémákat vetnek fel és kísérlik meg az ellentmondásos koncepciók áttekinthetetlen hálózatának különböző diszciplináris megközelítést igénylő szálait elvarrni. Vállalkozásunk további akadályát a megkérdőjelezhető történelmi hitelességű források jelentik. Bár az évszázadok alatt egymásra halmozott tanulmányok tömkelege szédítő magasságba tör, máig alapvető információk hiányában vagyunk Pilatus biográfiáját illetően. Nem tudjuk mikor és hol született, milyen közhivatali tisztségeket töltött be helytartói kinevezését megelőzően, hogyan alakult életútja, miután a princeps visszahívta. Még a vonatkozó, viszonylagosan nagyobb számú antik írásos emlék dacára sem sikerült magistraturájának kérdését megnyugtatóan rendezni. Úgy tűnik, mintha a történelem pusztán egy epizód-szerepet szánt volna neki az evangéliumokban. A következő munka a ránk marad primer források vizsgálatán alapul, ezekre hagyatkozva igyekszik rekonstruálni a „történelmi Pontius Pilatust”, azt a személyt, akit Kr. u. 26-ban a közbiztonságilag instabil tartomány vezetésével bíztak meg. Az elemzés azonban nem kizárólag Pilatus helytartói működésének periódusára szűkül, célja, hogy a hiteles adatok közül a legfontosabbakat összegyűjtse, szükség esetén az uralkodóvá vált tévképzeteket cáfolja és valós képet nyújtson arról, amit a lovagrendi magistratusról tudhatunk. The fifth governor of the province of Iudaea became known worldwide through the passion story. Libraries are filled with the literature dealing with Pontius Pilatus’ personality, career, and - especially in connection with the trial of Jesus - his official authority. After mapping the meagre source base available to posterity, the one who intend to delve into the topic is taken aback at note that historical, theological and roman law research raises new problems from time to time and attempt to tie up the loose ends of the baffling network of contradictory concepts that require different disciplinary approaches. Sources of questionable historical authenticity represent further obstacle to our endeavour. Although the multitude of studies accumulated over the centuries reaches dizzying heights, we still lack basic information regarding Pilatus’ biography. We do not know when and where he was born, what public office positions he held before his appointment as a governor, how his life developed after the princeps recalled him. Even in spite of the relevant, relatively large number of ancient written records, the issue of his magistratura was not resolved satisfactorily. It seems as if history had dedicated a mere episodic role in the Gospels for him. The following work is based on the examination of the remaining primary sources, relying on them it tries to reconstruct the „historical Pontius Pilatus”, the person whom was entrusted with the governance of the province which is unstable in terms of public security in 26 AD. However, the analysis is not limited to the period of Pilatus’ governorship, it aims to collect the most important of the authentic data and, if necessary, refute prevailing misconceptions and provide a real picture of what we can know about the magistratus from the equestrian order.
- ItemOpen AccessAdalékok a bírói hivatás történetéhez(Országos Bírósági Hivatal, 2020) Schlachta Boglárka Lilla
- ItemOpen AccessÁltalános jogforráselméletek(Magyar Jog- és Államtudományi Társaság, 2023) Balássy Ádám MiklósThe main focus of the paper is an attempt to present theories of the source of law, and for this reason I will analyse (1) the concept of "law" and its basic sub-concepts, and in the first part I will summarise the thoughts of some legal theorists on their conceptualisations of "law". Then I point to the different bases of the terminology of custom, tradition and consuetudo. Finally, I will present some of the formulations of legal source theory, since the confusion of terminology that has arisen here is one of the most vexed chapters in legal theory, and I will try to give straightforward distinctions between the various definitions.
- ItemOpen AccessAntik reminiszcenciák a francia közigazgatási jog intézményeinél(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2021) Pókecz Kovács AttilaA modern francia közigazgatás megteremtésének kezdete a francia forradalom (1789-1799) időszakára, a teljes rendszer kialakítása pedig Napóleon konzulátusának (1799-1804), illetve császárságának (1804-1814) idejére esik. Napóleon szakítani kívánt a forradalmi időszak intézményi rendjével, de az ancien régime hivatali rendszerét sem látta tanácsosnak visszahozni, mivel a királyság tisztviselőivel szemben kialakult ellenszenv még élénken élt a francia polgárok emlékezetében. Miután az antik állami intézményi hagyományok ebben az időszakban nagy tiszteletnek örvendtek, a napóleoni reformok számára is modellként szolgáltak. Ilyen ókori mintára létrehozott állami szerv volt a Tribunatus és a Szenátus intézménye. A törvényjavaslatok megvitatására létrehozott 100 tagú testületet, a Tribunatust még maga Napóleon szüntette meg 1807-ben. Bár a Szenátus nevében utalt a római közjogi intézményre, jogállása és működési szabályai azonban jelentősen eltértek antik előképétől. A római állami intézmények közül a napóleoni korszak számára mintául szolgálók köréből a francia Államtanács (Conseil d’État), illetve a prefektusi rendszer a mai Franciaország közigazgatási rendszerének is meghatározó szervei. A tanulmány első részében a principátus korabeli consilium principis, valamint a dominatus időszakában működő sacrum consistorium modelljének az 1799-ben létrehozott francia Államtanács működésére kifejtett hatását kívánom elemezni. A tanulmány második részében a francia megyei közigazgatás vezetőjének, a prefektusi tisztségnek a római praefectusok rendszerével párhuzamos elemeit, illetve a fővárost igazgató francia rendőrprefektusnak a római praefectus urbihoz hasonló jogállását és hatásköreit veszem górcső alá.
- ItemOpen AccessAz Ars poetica és a didaxis poétikája(Argumentum Kiadó, 2015) Hardie, Philip; Bányai Tibor Márk
- ItemOpen AccessDalverseny Vergilius Eklogáiban(Selye János Egyetem, 2017) Bányai Tibor Márk
- ItemOpen AccessDemokrácia, jogállamiság és alkotmánybíráskodás(Patrocinium Kiadó, 2020) Tóth J. ZoltánJelen monográfia azt a kérdést igyekszik körüljárni, hogy milyen kapcsolat áll fenn egyrészről a jogállamiság és annak tartalmi elemei, nevezetesen az emberi jogok, a hatalommegosztás és az ezek felett (is) őrködő alkotmánybíráskodás, másrészt a népszuverenitás elve és a demokrácia eszméje és gyakorlata között. A könyv a jogelméleti és államelméleti aspektusokon túl alapvetően politikai filozófiai szempontból közelíti meg ezt a kérdést, és csak érintőlegesen (ott, ahol az feltétlenül szükséges) tér ki alkotmánytani vagy (még ritkábban) tételes alkotmányjogi szempontokra. A könyv célja annak a hipotézisnek az igazolása, hogy a jogállamiság és a demokrácia – bár az utóbbi évtizedekben népszerű elgondolássá vált azok merev elválasztásának feltételezése és egymást kizáró mivoltuk igazolásának megkísérlése – valójában (lényegi tartalmukat tekintve) nemhogy nem zárják ki, hanem kölcsönösen feltételezik egymást. Ez különösen a demokrácia jogállami alapjaira igaz: bár jogállam sem lehetséges a demokratikus politikai akaratképzést lehetővé tevő intézményrendszer nélkül (hosszú távon legalábbis akkor marad meg a jogállam, ha vannak demokratikus alapjai), de meg inkább: a jogállami kritériumok érvényesülése és (végső soron az alkotmánybíráskodást végző szerv/ek/ általi) érvényesítése nélkül demokrácia nem lehetséges.
- ItemOpen AccessDie Fachliteratur zur Verwaltungsgerichtsbarkeit in Ungarn(Nemzeti Közszolgálati Egyetem – Ludovika Egyetemi Kiadó, 2019) Nagy PéterThe study examines different scientific literatures published about the Hungarian administrative jurisdiction from the beginning to the present day. Besides the scientific papers were collected, other kind of publications, such as articles in newspapers have been omitted from it. The literature of Hungarian administrative jurisdiction began in 1877 with Győző Concha’s paper. The most important issue was to make the two levels judicial forums during the existence of the judicial forum. After the period of socialism and the democratic transition the topic occurred again in numerous publications, which was even more the centre of attention because of the legislation in the 2010s. Der Artikel analysiert die zum Thema der ungarischen Verwaltungsgerichtsbarkeit veröffentlichte Fachliteratur von den Anfängen bis heute. Es wurden nach wissenschaftlichen Methoden verfasste Werke gesammelt, die verschiedenen publizistischen Schriften und Zeitungsartikel wurden nicht berücksichtigt. Die ungarische Fachliteratur der Verwaltungsgerichtsbarkeit begann mit der Arbeit von Győző Concha aus dem Jahr 1877. Während des Bestehens des Richterforums war die wichtigste Frage seine Umwandlung in ein zweistufiges. Nach der Zeit des Sozialismus wurden ab dem Systemwechsel erneut zahlreiche Beiträge zu diesem Thema veröffentlicht, das wegen der Gesetzgebung im Jahr 2010 mehr und mehr in den Mittelpunkt des Interesses rückte. A tanulmány a magyar közigazgatási bíráskodás témájában megjelent szakirodalmat vizsgálja a kezdetektől napjainkig. A tudományos módszerrel írt művek kerültek gyűjtésre, a különböző publicisztikák, napilapokban megjelenő cikkek ebből az összefoglalásból kimaradtak. A közigazgatási bíráskodás magyar szakirodalma Concha Győző 1877-es munkájával kezdődött. A bírói fórum fennállása idején a legfontosabb kérdés a bírói fórum két fokúvá tétele volt. A szocializmus időszakát követően a rendszerváltástól kezdve a téma újból számos publikációban jelent meg, amely a 2010-es évek jogalkotása miatt még jobban a figyelem középpontjába került.
- ItemOpen AccessErdélyi református házassági bíráskodás a házassági főtörvényszék fennállása idején(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2021) Nagy PéterA magyar házassági jogunk fejlődésével számos kutató foglalkozik. Monográfiák, disszertációk és szaktanulmányok jelzik az adott terület iránti tudományos érdeklődés intenzitását. Régebbi magánjogunk partikuláris jellege, a történelmünk jelen kérdéskörére is kiható viharai, a házassági joghoz kapcsolódó hatáskörök állam és egyház közötti megosztására vonatkozó térben és időben eltérő megoldások miatt azonban továbbra is számos megválaszolatlan kérdés maradt. A 19. század utolsó harmadára kialakult házassági jogi rendszerről Sztehlo Kornél úgy nyilatkozott, hogy Magyarország a „tíz-féle házassági jog hazája.” A különböző felekezetek házassági és bontójogi rezsimjeinek értelmezése ezért a korabeli jogászok számára is komoly kihívást jelentett. A magyarországi jogtörténet-tudomány elsősorban a polgári házassági jogunk kodifikációjával és érvényesülésével foglalkozott, ugyanakkor a katolikus kánonjog és a szentszékek gyakorlatának története is számos kutatás témáját képezi. Jelen munka tárgya a házassági bíráskodás történetének egy szűkebb terrénuma, a protestáns házassági jog, különös tekintettel az erdélyi viszonyokra. A Királyhágón túli területek három nemzetre és négy vallásra alapuló rendje a házassági bíráskodás különleges rendszerét alakította ki. A kissé leegyszerűsítő megállapítás szerint minden ember a saját felekezetének joga szerint köthetett, vagy annak elismerése esetén bonthatott házasságot. Ez a rendszer a 16. századtól – az Ehepatent 1786-ban II. József által Erdélyben történő bevezetése és 1791-beni visszavonása közti időszakot leszámítva – egészen a házassági jogról szóló 1894. évi XXXI. törvénycikk hatályba lépéséig fennállt. Ebben a munkában a felekezeti rendszerre épülő házassági bíráskodás egyik elemét, az erdélyi református házassági bíráskodást vizsgálom, időkeretét tekintve: a házassági törvényszékek fennállása idején, 1868-tól 1895-ig. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ez a munka csupán kiindulópont lehet az erdélyi református házassági bíráskodással, tágabban véve házassági joggal foglalkozó kutatásoknak, mivel a lenyűgöző mértékben és minőségben fennmaradt erdélyi református levéltári anyagok a téma szempontjából kimeríthetetlen forrásbázist jelentenek nem csak ebben a tárgykörben, hanem az erdélyi perjogtörténet és társadalomtörténet más aspektusait, fehér foltjait illetően is egészen a 16. századtól kezdve.
- ItemOpen AccessFejezetek a bírói hivatás történetéből (1890-1938)(Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2021) Schlachta Boglárka Lilla
- ItemOpen AccessInterpretation of Fundamental Rights in Central and Eastern Europe(Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet, Central European Academic Publishing, 2021) Tóth J. ZoltánFundamental rights have become increasingly important since the emergence of modern constitutionalism. The states of Central and Eastern Europe, as third-gen- eration countries of concentrated constitutional adjudication, and in leaving behind the legacy of state socialism, have faced challenges owing to the specificities of their recent history and the problems of transitioning to a democracy governed by the principle of the rule of law. These are substantially different from the problems that countries with first- and second-generation constitutional courts once had to solve, although they have many points in common. One such commonality is that, typically, new constitutions (or constitutions that can be considered new in sub- stance) have been adopted immediately after the end of a dictatorial regime, which, in contrast to the previous situation, already provided for a wide range of human rights. The enforcement of these rights was guaranteed everywhere in these states; however, the different historical situations had given rise to different responses.