Szociális Munka és Diakónia Intézet - intézeti szint
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Szociális Munka és Diakónia Intézet - intézeti szint by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 40
Results Per Page
Sort Options
- ItemRestrictedThe territorial distribution of Hungarian election data(2007) Dr. Mészáros József; Solymosi Norbert; Speiser FerencIn this spatial statistical analysis, Hungary, though a small country in size (smaller than most states in the USA), is shown as having significant spatial clustering. On the basis of this spatial clustering, it is demonstrated that a political party, FIDESZ that had previously been associated with a different political bloc has been able, in a relatively short period of time of the 1990s in the post-Communist period, to occupy the vacant space on the ‘right’ and to integrate with the voters of the right-wing bloc.
- ItemRestrictedA possible and desirable pension system(New York, Amerikai Egyesült Államok : Columbia University Press, 2008) Dr. Mészáros József; Banyár JózsefJosef Banyar and Jozsef Meszaros address issues surrounding the pension systems of developed countries, as well as societies that are experiencing falling birth rates and rising life expectancies. The authors focus on Hungary because it excellently illustrates the difficulties and demographic challenges facing Central Europe as it transforms economically.
- ItemOpen AccessLétezett-e politikai pszichiátria Magyarországon az államszocializmus időszakában?(2009) Sükösd Anikó; Bodor PéterEgy tudomány története magában foglalja egy hivatás történetét, beleértve annak szakmai gyakorlatát is. Ebben az írásban azon vizsgálódásaink előzetes eredményeiről számolunk be, melyek a pszichiátria és bizonyos mértékig a klinikai pszichológia gyakorlatának egy sajátos vetületére irányulnak: a politikai pszichiátria magyarországi működésére az úgynevezett államszocializmus időszakában. Elsőként a pszichiátria politikai sebezhetőségét vesszük szemügyre, azt a kérdést, hogy miért válhat a pszichiátria a politika kívánatos áldozatává. Ezt követően ismertetjük a magyarországi politikai pszichiátriára vonatkozó vizsgálódásainkat. Végül elkülönítjük a politikai pszichiátria hatásainak közvetlen, közvetett és hosszú távú változatait.
- ItemOpen AccessKiilleszkedés az "underclass"-ból(2014) Dr. Vajda Norbert
- ItemOpen AccessIntervention in the Interest of Deprived Elderly People(2015) Dr. Vajda Norbert
- ItemOpen AccessA diakóniai képzés fordulópontjai(2016) Birinyi Márk; Fruttus István Levente
- ItemOpen Access"Étel, ital, álom, szükséges e három!" Egészségnevelés a 20. század eleji tankönyvekben(2016) Dr. Pálmai Judit
- ItemOpen AccessA hazafias nevelés elemei a Horthy-kor pedagógiai dokumentumaiban(2017) Dr. Pálmai Judit
- ItemOpen Access20. század eleji családkép a közoktatás dokumentumaiban(2017) Dr. Pálmai Judit
- ItemOpen AccessKülönbségek és hasonlóságok. Hajléktalan élethelyzetű nők és férfiak összehasonló kutatása a 2016. feburár 3-i adatfelvétel alapján.(2018) Fehér Boróka; Kovács Ivetta
- ItemOpen AccessEgy közösségi szociális munka projekt Dél-Kelet Afrikában(2018) Dr. Vajda Norbert
- ItemOpen AccessA szociális szolgáltatások kapacitásszabályozásának változásai(2018) Dr. Czibere KárolyA kapacitásszabályozás léte és módja a közfinanszírozásban részesülő szolgáltatások esetében kulcsfontosságú, hiszen ideális esetben a rászoruló emberek szükségletei és a rendelkezésre álló szolgáltatási kapacitásokat illeszti össze, segít az állami támogatás célzottságának javításában, mérsékeli a szolgáltatási kapacitások területi egyenetlenségeit, és a szolgáltatásokhoz történő hozzáférés esélyeit növeli a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok esetében. Épp ezért nehezen magyarázható, hogy a rendszerváltás után született átfogó szociális szabályozás miért nem alkalmazta ezt az eszközt, és miért csak akkor került be a szabályozásba, amikor már egyes szolgáltatási területeken „égett a ház” és komoly problémák mutatkoztak. A legvalószínűbb magyarázat az, hogy az 1993-as szociális keretszabályozás intuitíve a korábbi tanácsi rendszer ellátási logikáját vette alapul, amelyben egyházi, civil vagy más nem-állami fenntartó nem vagy alig jutott szerephez. Az 1993-as törvény ugyan megnyitotta az utat az egyházi és a nem-állami fenntartók szolgáltatás-alapítási és – működtetési szándéka előtt, de akkoriban mindenki úgy kalkulált, hogy a szolgáltatási piacnak ez a szegmense mindig is periferikus marad, a későbbiekben is csak kiegészítő jellege lehet az önkormányzati ellátáshoz képest. A szociális törvényben az elsődleges és a másodlagos ellátási kötelezettség telepítése is erre mutat. Így a szabályozást felkészületlenül érte a 2000-es évek első harmadától elinduló tendencia, amely az alacsony belépési korlátokkal rendelkező szolgáltatási területeken – kihasználva a gyenge ellenőrzést és a tág jogosultságszabályozást – jelentősen megemelte a férőhelyszámokat, és amely előbb-utóbb beleütközött a költségvetési finanszírozhatóság korlátaiba. 2006-tól kezdődően több kísérlet is történt a kapacitásszabályozás kialakítására, míg 2012-től a jelenleg is hatályos rendszer elindult. Érdemes lenne megvizsgálni, hogy a kapacitásbefogadási rendszer bevezetése óta az egyes szolgáltatások esetében megyei bontásban miként alakultak a célcsoport meghatározott egységére jutó kapacitásvolumenek, mert valójában ezzel lehet igazolni, hogy a kapacitásszabályozás nem csak egy bürokratikus eszköz, hanem valóban képes a szociális szükségletekhez igazítani a szolgáltatásokat. De ez már egy másik tanulmány témája.
- ItemOpen Access„Igaz legyen szíved, igaz beszéded"(2018) Dr. Pálmai Judit
- ItemOpen AccessAz innovatív gondolkodás társadalmi természete(Károli Gáspár Református Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar, 2019) Sükösd Anikó
- ItemOpen AccessDesigner Drugs at Deprived Areas(2019) Dr. Vajda Norbert
- ItemOpen AccessA Magyar Államkincstár szerepvállalása az önkormányzati alrendszer szabályos működésének elősegítésében(2019) Dr. Mészáros JózsefA Magyar Államkincstár szerepvállalása az önkormányzati alrendszer szabályos működésének elősegítésében című cikk az önkormányzati alrendszer szabályos működését elősegítő állami tevékenységeket veszi górcső alá, melyek közül kiemelten foglalkozik a Magyar Államkincstár által végzett ellenőrzésekkel és az általa nyújtott szolgáltatásokkal. Az önkormányzati alrendszer elsődleges feladata szerint közfeladatokat lát el, ezért fontos, hogy azt hatékonyan, szabályosan és átlátható módon tegye. A cikkben bemutatásra kerül, az Államháztartási kontroll rendszer működtetése, amelynek részei az átfogó és a téma ellenőrzések, a pénzügyi és a szabályszerűségi, a helyénvalósági, a törvényességi ellenőrzések, valamint a Magyar Államkincstár által működtetett központi gazdálkodási szakrendszer, amely térítésmentesen kerül biztosításra az önkormányzatok számára. A cikkben bemutatásra kerül a kormányzati döntéshozatalt és a közpénzekkel való gazdálkodás központi és helyi felügyeletét releváns és aktuális adatokkal támogató ASP Adattárház, amelybe bekerül valamennyi önkormányzat adata. Ismertetésre kerül továbbá az önkormányzatok adminisztratív terheit jelentősen csökkentő, a Magyar Államkincstár által nyújtott Kincstári Könyvvezetési Szolgáltatás, amely jelentős támogatást nyújt az önkormányzatok működtetése során felmerülő pénzügyi és számviteli feladataik ellátásában
- ItemRestrictedBiometria a klinikumban: Feladatok bayesi megoldása(Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2019) Dr. Mészáros József; Dinnya Elek; Molnár D. László; Solymosi Norbert
- ItemOpen Access"I will bless the homes in which the image of my sacred heart shall be exposed and honored"(2019) Dr. Pálmai Judit
- ItemOpen AccessA magyar szociális szolgáltatások és főbb jellemzőik 1993 és 2018 között(2020) Dr. Czibere Károly; Mester Dániel
- ItemOpen Access智慧城市和医疗卫生创新在地方空间中(2020) Sükösd Anikó